In dit nieuwsbericht de drie grootste frustraties van websitebezoekers. Met op het einde nog een bonustip om de gebruikerservaring te verhogen.

  • Bezoekers snappen je website niet

Het probleem waar je mensen mee kunt helpen wordt niet duidelijk weergegeven. Zelf snap jij wel waar het over gaat, maar is dat in één oogopslag ook duidelijk voor je bezoeker? Als ondernemer zit je vaak in een tunnel en heb je een blinde vlek.

Jij weet zelf heel goed wat je doet maar dat moet ook duidelijk zijn voor je doelgroep. Laat je website dan ook eens keer bekijken door een ‘leek’. Door iemand die niet in jouw bedrijf zit maar alles van buitenaf bekijkt

  • Onpersoonlijk

Maak je website persoonlijk. Gedraag je niet anders dan je face-to-face ook zou doen. 

Een website maak je persoonlijk door een foto van jezelf te plaatsen en door de pagina ‘over mij’ op te nemen.

  • Niet vindbaar wat gezocht wordt

Wij zijn ongeduldig op het internet en willen binnen een paar seconden een antwoord hebben op dat wat we zoeken. Bezoekers komen met een reden naar jouw website, laat ze niet zoeken. Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. 

Dit doe je o.a. door het gebruik van Call to Actions. Dit zijn grote gekleurde knoppen op je website. Of plaats onder in je website de meest bezocht pagina’s van je website. 

Bonustip

  • Geef Aandacht aan je formulieren

Grote kans dat jij formulieren op je website hebt staan. Bijvoorbeeld een contactformulier of een formulier bij het kopen van een product. Door een formulier in te vullen willen ze iets van je. En ook dan is het belangrijk dat jij je bezoekers in de watten blijft leggen.

Vraag niet meer gegevens dan noodzakelijk. Bij een contactformulier heb je niets aan de adresgegevens of het bankrekeningnummer. Hoe meer gegevens ingevuld moeten wordenhoe meer het hen weerhoudt om ook echt te doen. 

Vaak zie je standaard plugin teksten terug bij formulieren. Vertaal ze in je eigen woorden. En geef aan wat er met het formulier gebeurt als dit is verzonden. Reageer je bijvoorbeeld binnen 48 uur. Of ontvangen mensen het product gelijk in hun mailbox. Wees zo duidelijk mogelijk.  

Laat jij een website wel eens door een ander bekijken? Vaak doe je dat niet maar het is zo belangrijk om te weten of alles duidelijk genoeg is. Wil je dat ik een keer met je mee kijk? Stuur me een bericht en ik maak een adviesrapport voor je met praktische tips die je gelijk kunt toepassen om je website effectiever te maken.