Gewichtsconsulenten schieten als paddenstoelen uit de grond. Jij bent hier één van en je wilt heel graag zo veel mogelijk mensen helpen naar een gezond leven. Hoe zorg je ervoor dat mensen naar jou komen om geholpen te worden?

Een hele goede marketingtheorie is de know-like-trust factor. Een super effectieve methode die jou helpt naar meer succes.Jij wilt omzet halen, dus zorg voor enthousiaste en loyale klanten. De kans is immers groot dat zij jouw naam weer verder vertellen en je daardoor nieuwe klanten krijgt.

In de volksmond wordt know-like-trust veel genoemd, maar eerlijk gezegd gaat deze marketingzandloper verder met nog 4 stappen. In dit artikel behandel ik ze alle zeven en geef ik voorbeelden van hoe je dit in jouw bedrijf kunt toepassen.

  • Know

Hoe leert je doelgroep jou kennen. De vraag die je jezelf als eerste stelt. Heb je bijvoorbeeld een website, ben je actief op social media of doe je aan e-mailmarketing. In deze fase denk je niet aan verkopen, het gaat er puur om dat mensen weten dat je er bent en waar je voor staat.

Mij kun je bijvoorbeeld tegenkomen op Instagram, Facebook, mijn website, Linkedin, via e-mail of je hebt een brochure van me ontvangen.

  • Like

In deze fase wek je de interesse van je doelgroep zodat mensen je gaan volgen. Je zoekt een manier om een gesprek aan te gaan. Je hoopt dat jouw doelgroep zijn of haar mailadres achter laat. Dit kan via je website of je sociale media kanalen.

  • Trust

Nu ga je het vertrouwen van je doelgroep winnen. Dit doe je door te laten zien dat jij veel van het onderwerp af weet, dat jij de expertstatus hebt. Door bijvoorbeeld content te delen, aanwezig te zijn op sociale media of je te presenteren tijdens netwerkbijeenkomsten.

Mijn Facebookgroep is het middel om vertrouwen te winnen bij mijn doelgroep. Regelmatig vind je een nieuwe blog op deze website, ben ik vrijwel dagelijks te vinden op social media waar ik waarde deel en verstuur ik nieuwsbrieven aan potentiële klanten met waarde.

  • Try

We komen langzaam in de verkoop fase. Voordat je doelgroep iets van je koopt willen ze op de één of andere manier al kennismaken met je product. Je wekt hiermee het vertrouwen en het voelt veilig. Dit kan bijvoorbeeld door een weggever in de vorm van een e-book, een videoreeks, een checklist of een gratis kennismakingsgesprek.

Mijn zichtbaarheidschecklist en de mogelijkheid tot een gratis kennismakingsgesprek is mijn manier om jou kennis te laten maken met mijn diensten.

Jij kunt bijvoorbeeld een e-book maken met de 10 lekkerste en gezondste recepten, een checklist naar een gezonde levensstijl of een videoreeks met een thuisworkout die zorgen voor balans in je leven.

  • Buy

We zijn in de verkoopfase beland. Dit is een middel naar het uiteindelijke doel om enthousiaste en loyale klanten te krijgen. Focus je daarom ook op die enthousiaste en blije klanten in plaats van verkopen. Als jij die blije klanten hebt gaat verkopen vanzelf.

  • Repeaat

Bestaande klanten worden vaak vergeten, dit is een gemiste kans. Uit onderzoek blijkt ook dat de verkoop bij mensen die al een keer klant bij je zijn geweest en jou kennen groter is dan nieuwe klanten.

Stel je voor dat je mensen een aantal weken begeleid. Je hebt een traject wat je aanbied naar een gezond leven. Op een gegeven moment is dit traject afgelopen en staan je klanten er weer alleen voor. Benader deze persoon na pakweg een half jaar weer om te kijken waar ze nog meer behoefte aan hebben.

  • Refer

De laatste fase in deze marketingzandloper is refer. Het liefst werk jij voor allemaal enthousiaste en loyale mensen. Klanten zijn je ambassadeurs. Vraag ze om een recensie voor je achter te laten op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Linkedin of voor op je website.

Jij kunt zelf wel vertellen hoe goed je bent maar je klanten hebben het ervaren en weten precies hoe jij werkt en hebben daar een gevoel bij.

Elke persoon die je hebt begeleid kun je achteraf een mail sturen met de vraag een referentie achter te laten. Leg uit dat je hiermee nog meer mensen kunt helpen naar een gezonde levensstijl, het helpt jou bij je zichtbaarheid. Geef ook duidelijk aan hoe mensen de recensie achter kunnen laten met een link naar het betreffende sociale media account.

Conclusie

Denk verder dan alleen maar de verkoop van je dienst. Juist in de fase na de verkoop kun je iets laten zien wat een klant niet verwacht. Dit zorgt voor een positieve ervaring die gedeeld wordt en kan zorgen voor nieuwe klanten zonder dat jij hier steeds mee bezig bent.

Ik ben wel benieuwd, hoe pas jij deze factoren toe in jou onderneming? Of brengt dit op je ideeën? Geef het aan in een reactie.

Wil je weten hoe deze zandloper bij jouw bedrijf toegepast kan worden? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.