Als lokale ondernemer hoef Je niet met landelijke zoekwoorden bovenaan in Google te staan. Ik maak bijvoorbeeld een website voor een kinderopvang in Wijnjewoude. In plaats van landelijke bekendheid wil ze dat inwoners van WIjnjewoude en omstreken haar bedrijf kennen. Zij wil op lokale zoekopdrachten in Google scoren. Als iemand uit Rotterdam op zoek is naar een gastouder heeft deze niets aan de resultaten van een gastouder uit Wijnjewoude.

Google geeft steeds beter de resultaten weer waar men zich bevindt. Door lokale zoekmachine goed in te zetten profiteer je optimaal van de lokale resultaten.

Maar hoe doe je dat? In dit artikel geef ik drie tips voor het optimaliseren van je lokale bekendheid waarvoor geen grote investeringen nodig zijn.

  1. Lokale (nieuws)sites
  2. Google bedrijvenpagina
  3. Facebook advertenties

Lokale (nieuws)sites

Vrijwel elk dorp of stad heeft wel een website. Voor grote steden vaak nog onderverdeeld in meerdere websites. Deze worden in grote mate bijgehouden door vrijwilligers. De website is bedoeld om bezoekers op de hoogte te houden van lokale ontwikkelingen. Ze ontvangen graag nieuws om de website in leven te houden en het dorp/stad te promoten. Vaak kun je berichten gratis laten plaatsen, ook nog met link naar je eigen website.

Door berichten te plaatsen zijn meerdere partijen blij. De website blijft in beweging en actueel waardoor bezoekers blijven komen, bezoekers zijn blij dat er iets nieuws is te lezen en jij hebt bekendheid voor je onderneming bij de lokale doelgroep.

Hoe vind ik deze lokale (nieuws)sites?

Google eens op je plaatsnaam met ‘nieuws’ erachter, bezoek de lokale omroep of kijk eens op de website van de gemeente voor lokale (nieuws)sites. Stuur ze een bericht en grote kans dat dit geplaatst wordt. Jij blij en de beheerders van de website blij.

Google bedrijvenpagina

Door een bedrijvenpagina op Google te claimen bepaal jij wat er over je bedrijf wordt geplaatst op Google. Dit versterkt je lokale vindbaarheid in Google. Vaak bestaat deze pagina al, omdat je gegevens al toegevoegd zijn aan Google places. Bestaat deze al maar je kunt het niet bewerken, dan zul je deze moeten claimen. Door je lokale Google bedrijvenpagina te beheren en te koppelen met je website bevordert dit je lokale weergave in Google. Daarom is Google Mijn Bedrijf erg belangrijk voor SEO. Tevens biedt het meerdere voordelen:

  • Recensies die via Google+ worden gegeven worden in Google vermeld.
  • Zoeken op telefoonnummer + bedrijfsnaam geeft heel groot het juiste telefoonnummer boven in Google weer. (zie afbeelding)
  • Je bepaalt zelf de gegevens die weergegeven worden in Google zoals openingstijden, telefoonnummer en adres. Door deze gegevens zelf op je Google bedrijvenpagina in te vullen bepaal jij wat er geplaatst wordt.

 

Herder Beeld en Tekst in Google

Weergave van de informatie van Herder Beeld en Tekst in Google

Heb je al een Google Bedrijvenpagina? Ga ermee aan de slag. Het geeft je zoveel voordelen.

Promoot je Google bedrijvenpagina op je website door Google+ sharebuttons op je website te plaatsen.

Facebook advertenties

De mogelijkheid van Facebook advertenties worden steeds uitgebreider. Met name lokale ondernemers kunnen zich steeds beter richten op hun doelgroep. Neem ik weer het voorbeeld van de kinderopvang in Wijnjewoude. Zij kan de doelgroep zo instellen dat alleen personen uit Wijnjewoude deze advertentie te zien krijgen. Of, in het onderstaande voorbeeld, alle vrouwen in Wijnjewoude + 18 kilometer in de leeftijd van 25 tot 40 jaar. Facebook zorgt dat alleen personen die aan deze voorwaarden voldoen de advertentie te zien krijgen. Hoe doelgerichter wil je het hebben?Facebook advertentie

Adverteren via Facebook is niet duur. Wanneer je de juiste doelgroep aangeeft, goede beschrijvingen geeften de juiste instellingen hebt heb je een groot bereik voor een kleine investering. Ook voor niet lokale ondernemers is het adverteren via Facebook interessant. Meer weten? Neem contact met me op.

Conclusie

Ook als lokale ondernemer is zoekmachine optimalisatie belangrijk. Zorg dat deze drie tips goed zijn uitgevoerd en je hebt de basis al gezet. Heb je hulp nodig of wil je meer informatie? Bel of mail me. Ik help je graag.

Ben jij al bezig met je lokale vindbaarheid of kun je na het lezen van dit nieuwsbericht aan de slag?