Het NK afstanden op de schaats is bezig. De televisie staat aan en vanaf de bank kijk ik met grote ogen naar de geweldige prestatie die Kjeld Nuis neerzet op de 1500 m. Vooral zijn eerste twee rondes zijn spectaculair. Hij wordt dan ook terecht Nederlands Kampioen.
Rintje Ritsma en Mark Tuitert zijn bij Dione de Graaff aangeschoven om de ritten te analyseren. Ik hoor de mannen een paar keer het woord specialiseren noemen. Tijden die 5 jaar geleden niet voor mogelijk worden gehouden worden nu bijna met twee vingers in de neus geschaatst. Rintje en Mark zijn er van overtuigd dat deze snelle tijden worden gereden omdat men zich nu durft te specialiseren. Alle focus wordt gericht op die ene afstand waarop ze de beste willen zijn. Het overal goed in willen zijn is brengt ze niet tot deze snelle tijden.
Specialiseren en ondernemen?
Ik zie een verband tussen de analyses van Rintje en Mark en ondernemen. Want ook daar is specialiseren belangrijk. Vaak zijn we bang om ons te focussen. Bang om minder klanten te trekken of bang om minder te verdienen. Maar het tegendeel is waar. Door je te specialiseren komen de leukste klanten naar je toe en hebben ze vaak meer geld over voor je hulp. Jij bent immers de specialist.
- Je trekt de juiste klanten aan
Door je te specialiseren weet je heel goed welke klanten te wilt hebben. Jij kunt je klanten overtuigen van de meerwaarde die je biedt. En doordat jij deze meerwaarde hebt betalen ze er ook graag voor. Jij helpt ze immers met hun probleem.
- Je vergroot je bekendheid
Omdat je alleen maar praat over jouw specialisatie val je op. Mensen die op zoek zijn naar waar jij goed in bent komen bij jou terecht. Er wordt over je gepraat. En als mensen ergens tevreden over zijn vertellen ze dat graag door.
- Je wordt de specialist, de beste
Jij weet alles over jouw onderwerp. Daardoor ben je de beste en gaat je doelgroep je ook zien als de beste.
Voorbeeld specialisatie
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een bepaalde doelgroep. Voorbeeld: je bent lifestylecoach, een opkomend beroep. Als je je er in gaat verdiepen merk je dat er veel ondernemers zijn met dezelfde werkzaamheden. Jij besluit om je te gaan verdiepen in het begeleiden van zwangeren. Daar word jij de expert in. Door hierover te praten voelen zwangeren zich aangesproken. Jij weet hoe ze zich voelen, hoe ze denken en hoe ze praten. Je aanbod is helder en zwangeren weten precies wat ze aan je hebben.
Een schoonheidsspecialiste is best algemeen. Google er eens op en de resultaten zijn eindeloos. Maar specialiseer je je in acnebehandeling dan zijn de resultaten al veel minder. Iemand die zijn acne behandeld wil hebben zal bij jou aankloppen. Jij bent immers de expert en weet precies waar je over praat.
Hoe maak je deze keuze?
Heb je voor jezelf nog niet helder waarin jij je wilt specialiseren? Bedenk waar jij blij van wordt. Wat doe je het liefst en voor wie? Waar gaat je hart sneller van stromen?
Wil je er met mij en gelijkgestemden over sparren? Word gratis lid van mijn Facebookgroep. Samen werken we naar een duidelijke strategie voor je business. .
Ik ben benieuwd. Waarin specialiseer jij je? Vertel het in een reactie.