Leer je doelgroep kennen. Zodat je weet wat hen beweegt, waar ze interesse in hebben en wat hun
problemen zijn waar je ze mee kunt helpen. Hierdoor krijg je o.a. inspiratie voor het plaatsen van
berichten op sociale media en kun je je website in hun taal schrijven. Zo wordt je als onderneming
gerichter zichtbaard op internet.
Door je berichten goed af te stemmen op je ideale klant voelt hij of zij zich aangesproken. Door in de
juiste taal te communiceren voelt jouw doelgroep zich het meeste aangesproken.
Ik heb 4 manieren hoe jij dit contact met je doelgroep kunt maken
1: Facebookgroepen
Er zijn tal van groepen op Facebook waar jouw ideale klant te vinden is. Een facebookgroep kan
gezien worden als een online community waar gelijkgestemden zich verzamelen. Stel vragen in de
groep of reageer op vragen van anderen. Bekijk ook welke vragen al gesteld zijn met antwoorden
zodat je weet wat er speelt onder de leden van de groep.
2 Verspreid een enquête
Met behulp van een enquête krijg jij in een kort tijdsbestek goed inzicht in jouw doelgroep. Deze
enquête kun je bijvoorbeeld maken in Google Forms. Dit programma houdt ook de uitslagen netjes
voor je bij. De enquête kun je verspreiden op je sociale media kanalen, Facebookgroepen, je website
of via de mail.
3 Ga met je doelgroep in gesprek
Vraag aan jouw doelgroep of je contact mag opnemen voor een gesprek Dit gesprek gebruik je om
informatie in te winnen over je ideale klant. Wat zijn of haar probleem is, welke belemmeringen er
zijn en wat zijn of haar taalgebruik is. Deze inzichten gebruik jij weer voor berichten op sociale media,
blogberichten of je aanbod. Een oproep voor deze gesprekken kun je plaatsen in Facebookgroepen.
Je hebt dan al een grote groep mensen bij elkaar, misschien wel allemaal mensen die bij je doelgroep
horen.
4 Bezoek evenementen
Ga naar evenementen / netwerkbijeenkomsten of andere bijeenkomsten waar je doelgroep te
vinden is. Ga met ze in gesprek en kom te weten wat er allemaal speelt bij je doelgroep.