Regelmatig zie ik de LinkTree terugkomen bij Instagram gebruikers. Deze is te vinden bij de biografie en bestaat uit een pagina met verschillende links naar je website.

Linktree

Op Instagram kun je in je biografie maar één link plaatsen. Veel ondernemers maken gebruik van de Linktree.

Een groot nadeel van Instagram is dat je maar één link kunt plaatsen in je biografie. Als je graag je nieuwste blogs onder de aandacht wilt brengen zul je deze elke keer nadat je een blog hebt geschreven moeten wijzigen. In de praktijk vergeet je dat vaak waardoor deze informatie niet optimaal is. Een oplossing voor dit probleem is een Linktree, Zie het als een etalage op je profiel waar al je linkjes worden weergegeven. In je profiel komt een link naar dit overzicht. Super handig, zou je denken. Maar is dat het wel?

Een Linktree maak je via een externe website en is snel aangemaakt. Maar dat is bijna ook het enige voordeel van deze vorm van het plaatsen van links.

#1 Bezoekers worden niet naar jouw website gestuurd

Linktree is een op zichzelf staande website en heeft geen enkele verbinding met die van jou. Linktree krijgt dus veel gratis bezoekers via jou waar ze niets voor hoeven te doen. Je kunt ze hierdoor ook niet in Google Analytics terugzien, ze worden niet meegenomen in de statistieken. Het enige wat je via Linktree kunt zien is hoeveel keer er op de link is geklikt, dus in totaal. Niet per dag of per maand.

#2 Geen keuze in Lay-out

De opmaak van Linktree is beperkt. In totaal heb je maar 4 mogelijkheden om uit te kiezen. De kleuren die Linktree je geeft zijn opvallend maar hebben geen connectie met jouw huisstijl. Hoe fijn zou het zijn dat je een linktree hebt met je eigen logo en naam? Want dan wordt je herkend. En als je Linktree gebruikt dan wordt deze naam ook weergegeven in je biografie. Voor mij geen uitnodiging om te klikken. Je wilt hier liever een link met de naam van de website.

#3 Slecht voor je website ranking

Linktree geeft je geen goede gegevens betreft je website bezoekers. Bezoekers die via de Linktree je website bezoeken worden in Google aangegeven als ‘referral’ in plaats van Instagram. Je hebt dus geen goede gegevens om te optimaliseren. Google ziet dat je geen links krijgt via sociale media en denkt dat je minde sociaal bent.

Deze gegevens kunnen erg verwarrend overkomen. Misschien denk je wel dat je de meeste bezoekers via Facebook hebt maar is dit Instagram. Je positie in de zoekmachine is ook afhankelijk van hoe sociaal je bent. En met een Linktree ben je dat niet omdat de bezoekers niet te herleiden zijn.

De betaalde versie van Linktree

Voor €62,00 per jaar kun je de betaalde versie aanschaffen van Linktree. De voordelen hiervan zijn:

  • 5 extra ontwerpen voor de opmaak
  • Meer inzicht in de statistieken. Maar nog steeds zie je niet hoeveel mensen er vanaf je Instagram op de Linktree klikken. Het kan heel handig zijn om dit te weten. Stel je voor dat je statistieken aangeven dat 20 personen via de Linktree je nieuwe blog hebben gelezen. Maar je weet niet hoeveel mensen Linktree hebben aangeklikt. Als dit er 800 zijn geweest dan is maar een heel klein percentage doorgegaan. Als je dit weet kun je optimaliseren en kijken wat beter werkt.

Gratis alternatief

Gelukkig is er een alternatief wat ook nog eens gratis is. Maak een landingspagina voor Instagram via je eigen website. Je kunt deze opmaken in je eigen huisstijl zodat deze herkenbaar is voor de bezoekers.

Stap 1: Maak een nieuwe pagina aan op je website en geeft deze een herkenbare naam. Zelf heb ik deze insta-links genoemd maar dat is waar jouw voorkeur naar uit gaat. Deze link komt in de biografie van je Instagram te staan dus zorg voor relevantie en dat de naam niet te lang is. Maak de pagina niet zichtbaar in je menu want je wilt dat alleen bezoekers via Instagram deze pagina vinden.

Stap 2: Ontwerp de pagina zoals je zelf wilt. Ik heb bijvoorbeeld net zoals bij Linktree een aantal blokken met de links van mijn verschillende gratis producten en programma’s. Bekijk wel even hoe de pagina er op de mobiel uitziet. Instagram is immers zeer gericht op mobiel gebruik.

Stap 3: Zet de nieuwe link in je Instagram biografie. Bezoekers komen door hierop te klikken gelijk op je website terecht. Goed voor je eigen statistieken en voor je ranking in de zoekmachine, Je krijgt namelijk meer bezoekers gelijk naar je eigen website. En hoe meer bezoekers je krijgt, hoe belangrijker Google je pagina vindt.

Maak jij gebruik van een Linktree? Of had jij al een eigen landingspagina? Laat je het weten in de reacties?