Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Dit cliché is zó waar. Eerder heb ik aandacht besteed aan de richtlijnen die gelden voor een goede foto. Tevens gaf ik tips voor het maken van de juiste foto. In dit bericht wil ik je laten weten waarom het belangrijk is om jezelf te laten zien. Zowel op je website als op je social media kanalen.Profielfoto's op internet

Veel ondernemers willen niet op de website. Ze vinden dat dit niet hoeft. Vaak weet ik ze te overtuigen. Zij zijn immers het gezicht van de onderneming, dat willen we zien. Soms is er toch nog een twijfel. Anderen laten (door mij) een profielfoto maken. Deze profielfoto zegt iets over datgene wat je wilt uitstralen. Daarom in dit artikel een aantal posseertips.

Een eigen foto?! NEE toch!

Om je onderneming te presenteren heb je een goede (profiel) foto nodig. Van je diensten en producten maar ook van jezelf. Ik kan je zo 4 redenen geven waarom een persoonlijke foto niet mag ontbreken op je online communicatiekanalen:

  • Mensen doen zaken met mensen, en niet met een bedrijf. Ze zien graag het gezicht van de onderneming
  • Wek vertrouwen op bij je doelgroep door jezelf te laten zien
  • Een eigen foto geeft een persoonlijke sfeer aan je website en / of social media. De drempel om contact met je op te nemen wordt verlaagd
  • Bouw herkenning op door op je verschillende communicatiekanalen een foto met dezelfde uitstraling te plaatsen

Foto’s trekken de aandacht. Ik durf te zeggen dat ook jij vaak als eerste naar afbeeldingen kijkt. Mensen willen weten wie jij bent. Wat voor gezicht er achter een bedrijf zit. Daarom hoor je dit te laten zien. Met een oprechte en pure foto. Een professionele foto is een foto waarop jij uitstraalt wat je wilt communiceren. Het liefst communiceer jij wat je aan de klant wil zeggen.

Heb je medewerkers? Ook hen geef je een plek op de website. Zo ontstaat er een vertrouwensband met alle medewerkers.

Profielfoto's op website

Waar voldoet een professionele profielfoto aan?Anne-lys Herder

  • Zorg voor eenheid
    Je website is opgemaakt in je huisstijlkleuren. Het heeft een bepaalde uitstraling. Je foto’s verdienen dezelfde uitstraling zodat het één geheel blijft. Bestaat je website uit frisse kleuren? Zorg dan voor een foto met frisse kleuren.
  • Straal op je foto’s
    Laat je glimlach zien. Een vrolijke foto zegt zoveel meer dan een foto waarop je niet blij lijkt.
  • Denk om de scherptediepte
    Zorg dat het belangrijkste op de foto (jij dus) scherp is. Door de omgeving wazig te maken creëer je accenten. Hierdoor wordt de foto aantrekkelijker. De aandacht van de bezoeker gaat uit naar datgene wat scherp is.
  • Let op de achtergrond
    Voorkom storende elementen in je foto. Zorg dat je een rustig beeld om je heen creëert zodat alle aandacht naar jou gaat
  • Straal professionaliteit uit
    Bedenk wat je met de foto uit wilt stralen. Wat voor je website geld, geld ook voor je social media. Een vakantiekiekje als profielfoto op je LinkedIn pagina geeft geen serieuze uitstraling.

Door de foto op al je social media uitingen te gebruiken straal je herkenning uit. Denk hierbij aan je Facebookpagina, twitterprofiel, LinkedIn, nieuwsbrief of Instagram. Mensen gaan je herkennen.

Veel gemaakte fouten

Omdat ik weet hoe belangrijk het hebben van een goede profielfoto is ben ik altijd benieuwd hoe iemand zich presenteert op internet. Helaas kom ik vaak (dezelfde) fouten tegen.

  • De afbeelding past niet bij de uitstraling van de website
  • Er bevinden zich storende elementen in de foto
  • Het is een platte foto. Doordat er geen gebruik gemaakt is van scherpte-diepte zijn er geen aantrekkelijke accenten
  • De foto is niet scherp
  • Er is een foto van een aantal jaar geleden gebruikt. De ondernemer is in de tussentijd nogal veranderd.
  • De omgeving is te storend of te veel in beeld
  • De ondernemer is erg gespannen op de foto en laat niet zichzelf zien

Toe aan een nieuwe foto?

Ben je toe aan een nieuwe professionele foto?  Laat het me weten. Samen gaan we op zoek naar hét beeld waarop je straalt en het vertrouwen creëert bij je doelgroep.