Je zakelijke Facebookpagina werkt niet zoals je had gehoopt. Je hebt maar weinig likes en mensen reageren bijna niet op berichten. Daar gaat verandering in komen na het uitvoeren van onderstaande tips.

  • Nodig je vrienden uit

Je hebt de mogelijkheid om al je vrienden uit te nodigen voor je zakelijke Facebook pagina. Dit doe je door naar de rechterkant van je zakelijke Facebookpagina te gaan. Hier staat een menu met o.a. het aantal likes dat je hebt en het aantal ingeschekte personen. Hier staat de optie ‘Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden’. Door hier op te klikken krijg je een pop-up met al je persoonlijke vrienden. Door op ‘uitnodigen’ te klikken nodig je ze uit voor de Facebookpagina, Dit kan maar één keer. Je kunt deze uitnodiging niet weer ongedaan maken door ze later weer uit te nodigen.

 

  • Vraag vrienden om hun facebook vrienden uit te nodigen

Vrienden kunnen hun vrienden op dezelfde manier uitnodigen om je facebook pagina te liken.

  • Het uitnodigen van pagina likes

Nadat een bericht is geplaatst ontvang je ‘likes’, Sommigen vinden je pagina al leuk maar er kunnen ook personen tussen zitten die je pagina nog niet hebben geliked. Hen kun je gemakkelijk uitnodigen om je pagina wel te liken. Hoe? Bekijk het filmpje.

 

De kans is groot dat ze je facebookpagina gaan liken. Ze hebben immers al iets met je pagina gedaan en voelen zich ermee verbonden als je uitnodiging binnenkomt.

  • Plaats berichten in Facebookgroepen

Na het maken van een nieuw bericht kan dit gedeeld worden in Facebookgroepen. Een Facebookgroep is een plek waar mensen met elkaar praten over bepaalde interesses. Door hier een bericht in te plaatsen tref je veel personen die tot je doelgroep behoren en waarvoor het bericht interessant is.

Zoek maar eens in de zoekbalk van Facebook naar groepen over jouw onderwerp. Ben je bijvoorbeeld fotograaf, typ fotografie in de zoekbalk en klik op de optie ‘meer resultaten zoeken voor fotografie’. Je krijgt iets soortgelijks als de afbeelding hieronder. Klik op groepen in de horizontale menubalk. Bekijk de verschillende groepen en vraag het lidmaatschap aan als je interesse hebt.

Zoeken-facebook-groepen

Het delen van berichten in groepen doe je als volgt:

  1. Klik op Delen onder het bericht
  2. Klik nogmaals op delen
  3. Je krijgt de pop-up te zien zoals de eerstvolgende afbeelding
  4. Kies voor de optie ‘Delen in een groep
  5. Geef de groepsnaam op en typ er eventueel iets bij
  6. Klik op plaatsen en het bericht wordt geplaatst in de desbetreffende groep

delen groepen

  • Tag bedrijven

Door het taggen van bedrijven in je berichten vergroot je het bereik. Taggen doe je door de bedrijfsnaam te beginnen met @. Door de naam achter de @ in te gaan vullen herkent Facebook dat het om een naam gaat en laat deze als optie zien. Lukt taggen jou niet? Grote kans dat je niet in de internetbrowser Chrome werkt. Facebook werkt hier het beste in.

  • Koppel je bedrijfspagina aan je persoonlijke profiel

Door je zakelijke facebookpagina aan je persoonlijke profiel te koppelen wordt je pagina weergegeven aan iedereen die je ‘intro’ gegevens bekijkt. Door bij de optie ‘werkt bij   ‘ je zakelijke pagina als werkgever te kiezen, wordt je facebookpagina hier weergegeven.

 

  • Vermeld je Facebook URL overal

Door je Facebook URL overal te melden worden mensen telkens op je Facebook pagina gewezen. Zet een Facebook link op je website, op folders, flyers en je visitekaartje.

  • Zet een link in je e-mail handtekening

Door de link naar je facebookpagina in je e-mailhandtekening op te nemen komt iedereen die je een mail verstuurd in aanraking met je Facebookpagina.

Facebooklikes-emailhandtekening

Mijn e-mailhandtekening met de link naar mijn Facebookpagina.

 

  • Plaats een Facebook like box op je website

Maak het mensen gemakkelijk door hen op je website de mogelijkheid te geven om je Facebook te liken. Een Facebook like box nodigt mensen uit om je Facebookpagina te liken. Een websitebezoeker ziet in de box zijn of haar vrienden die jouw pagina geliked hebben. Social Proof noemen ze dat.

Het toevoegen van de Facebook like box hoeft niet moeilijk te zijn. Door het volgen van het volgende stappenplan heb jij de box op je website.

1) Ga naar  https://developers.facebook.com/docs/plugins/page-pluginFacebook-like-box
2) Voeg je eigen Facebook pagina toe en klik op enter
3) Probeer wat verschillende instellingen zoals jij hem wilt hebben op je website
4) Klik op “Code ontvangen”
5) Voeg de 1e code toe op je WordPress website onder Weergave > Editor > Header
6) Je plakt de 1e na de </head> code
7) Je gaat weer naar de Facebook plugin en je kopieert code 2
8) Ga naar de plek waar je de like-box wilt hebben en plak daar de code
9) Nu is je Facebook likebox zichtbaar op je website

  • Varieer in status updates

    • Lok interactie uit door het stellen van vragen. Bij voorkeur vragen waar mensen makkelijke ja of nee op kunnen beantwoorden of een keuze kunnen maken uit antwoordmogelijkheden. Mensen zijn sneller geneigd om te reageren als het om een kort antwoord gaat.
    • Geef tips over je vakgebied. Hierdoor gaan anderen je als expert zien.
    • Geef eens een kijkje achter de schermen. Facebook is een ‘social medium’ en dit soort updates maakt het persoonlijk.
    • Zet vaste rubrieken in. Bijvoorbeeld een bepaalde dag voor een tip of een spelletje. Je snijd op een vast moment een vast onderwerp aan. Dit gaan mensen onthouden.

Tot slot

Heb je wat aan deze tips? Deel het met vrienden zodat zij ook weer geholpen worden. Wil je meer weten over Facebook? Wil je weten hoe je dit medium zo goed mogelijk inzet om je doelgroep te bereiken? Misschien is één van mijn workshops iets voor jou.