Een tijde terug was ik bij de bijeenkomst van ZZPPS en hadden we het met spreekster Irene de Groot over het belang van relaties, klanten en ambassadeurs. Ambassadeurs voor je bedrijf zijn belangrijk, ze vertellen positief over jouw onderneming en zorgen voor bewijslast waardoor andere mensen vertrouwen in je krijgen.
In de zaal bleef het angstvallig stil toen gevraagd werd of men wist hoe anderen over ze spreken. Weet je wel dat het erg belangrijk is om deze ambassadeurs ook te laten spreken op internet?
Zorg voor bewijslast
Je kunt nog zo goed over jezelf praten, daar haal je anderen niet mee binnen. Laat anderen over jou en je bedrijf spreken. Zij zijn je beste ambassadeurs die anderen kunnen vertellen wat ze aan je hebben. Mensen houden niet snel van veranderingen. Door met jou in zee te gaan gaat er iets veranderen. Maar voordat men dat doet willen ze bewijslast zien. Ze willen zien dat jij waarmaakt wat je belooft. Ze willen zien dat anderen ook gebruik hebben gemaakt van jouw product of dienst.
Soorten bewijslast
Bewijs kan in verschillende vormen geleverd worden:
1. Testimonials
2. Cijfers
3. Demo’s
4. Keurmerken en Awards
Testiomonials
Ik richt me met dit nieuwsbericht op het verkrijgen van testimonials, oftewel aanbevelingen. Het zijn reacties van tevreden klanten die je plaatst op je website of krijgt via Facebook of Google. Je bouwt er vertrouwen mee op doordat je laat zien wat je al hebt gedaan en wie je al hebt geholpen.
Vaak hoor ik ondernemers zeggen dat ze aanbevelingen ongeloofwaardig vinden. Zet er in elk geval een foto van de persoon bij, de naam en de link naar de website. Dit geeft al meer vertrouwen, Stel de personen de juiste vragen. Vraag ze hoe de situatie was voordat ze je om hulp vroegen, hoe ze het vonden om met je te werken en hoe de situatie nu is.
Testiomonials plaats je op je website, horen thuis op Facebook en horen geplaatst te worden in Google.
Aanbevelingen op je website
Plaats de recensies die je krijgt van klanten op je website. Plaats zeker een paar op de homepage zodat bezoekers gelijk zien hoe anderen over je denken.
Aanbevelingen via Facebook
Je zakelijke facebookpagina heeft een aparte pagina waar mensen recensies achter kunnen laten. Let wel dat je deze functie alleen krijgt als je je volledige bedrijfsadres hebt genoteerd op je Facebookpagina. Zodra je dit gedaan hebt komt de optie in de linkermenu tevoorschijn. De pagina recensies is te bezoeken via de url www.facebook.com/jouwpaginanaam/reviews/
Door hier op te klikken opent zicht de pagina waar de recensies allemaal te lezen zijn en waar een recensie achtergelaten kan worden. Wil je een nieuwe recensie schrijven? Klik op het aantal sterren waarmee je het bedrijf wilt beoordelen en er opent zich een pop-up waar de tekst achtergelaten kan worden. Door op klaar te klikken wordt de recensie getoond.
Het aantal sterren dat je hebt verdiend wordt tevens onder de omslagfoto vermeld. Zo ziet elke bezoeker bij binnenkomst hoe andere mensen je bedrijf waarderen.
Aanbevelingen in Google
Wanneer je via Google op zoek gaat naar een bedrijf en het bedrijf een Google Bedrijvenpagina heeft wordt deze weergegeven zoals in het voorbeeld hieronder. Hier worden het aantal reviews via internet weergegeven, zowel van Facebook als van Google. Door recensies te verzamelen krijg jij als bedrijf meer vertrouwen en zullen personen eerder contact met je opnemen. Een recensie via Google kun je op twee manieren krijgen.
- Mensen klikken naast de tekst Recensies op ‘Een recensie schrijven’. Er opent zich een pop-up waarin het aantal sterren aangegeven kan worden en de tekst kan worden geschreven.
- Zoek het bedrijf op via Google Maps en je krijgt het kaartje zoals de afbeelding van Google maps hieronder. Links in beeld staat o.a. het adres en openingstijden. Onder foto’s staat de tekst ‘Een review schrijven’. Door hier op te klikken opent zich de pop-up waar je net zoals bij optie 1 je sterren en beoordeling achter kunt laten.
Maar hoe krijg je deze recensies?
Vraag relaties / klanten om op internet achter te laten hoe ze over jou denken. Hoe de samenwerking verliep en wat deze heeft opgebracht. Wanneer klanten erg tevreden over je zijn nemen ze hier de moeite wel voor. Zelf vraag ik personen altijd om een recensie in de mail waarmee ik de factuur verstuur. Ik vertel waarom het zo belangrijk voor me is en geef de volledige URL naar de mogelijkheid om een beoordeling achter te laten. Zo kan de lezer na één druk op de knop zijn beoordeling achter laten.
Ik neem deze recensies ook over voor op mijn website. Soms bel ik mensen nog na om een recensie.
Wat doe je met negatieve recensies?
In het algemeen hoor je mensen vaker bij negatieve dan positieve ervaringen. Recensies die worden gegeven kun je niet weer verwijderen en zullen op het internet blijven staan. Wanneer er negatief over je wordt gesproken ben je daar niet blij mee. Het is dan de kunst om juist te reageren op dit bericht. Laat van je horen. Vraag waar je de negatieve recensie aan hebt verdiend of bied een oplossing aan zodat de persoon wel tevreden wordt. Door niets te laten horen geef je je al snel gewonnen en wordt het vertrouwen in jou steeds minder.
Verzamel jij recensies?
Ik ben wel benieuwd. Verzamel jij recensies? Weet jij hoe anderen over je spreken? Nee? Ga er dan mee aan de slag. Verzamel en laat jezelf zien op internet.