Als ik een Facebookworkshop geef komt het hebben van een Facebookgroep vaak aan de orde. Men vraagt zich af waarom dit voor hen interessant kan zijn. Veel workshopvolgers zijn enthousiast als ik hen de voordelen uitleg. En nog leuker is dat vaak gelijk een groep aangemaakt wordt. Maar waarom is het zo effectief? Ik leg het je uit.
De verschillende Facebookpagina’s
Om te beginnen, Facebook heeft 3 soorten pagina’s. Een persoon heeft een privé pagina, voor zakelijke doeleinden is er de bedrijfspagina en dus de Facebookgroep. Elke pagina heeft zijn eigen mogelijkheden. In het overzicht hieronder is met een kader aangegeven waar de betreffende pagina aan te herkennen is.
Ondernemers denken gelijk aan een zakelijke Facebookpagina wanneer Facebook ingezet wordt. Helaas wordt de Facebookgroep vaak onderschat. En dat terwijl het een krachtige tool is om in contact te treden met je klant.
Zakelijk ben ik bijvoorbeeld lid van groepen zoals ‘durf te vragen over WordPress‘, ‘durf te vragen over Facebook marketing‘, ‘zzp’er durf te vragen‘ of ‘ondernemers in Fryslan‘. In deze groepen discussieer ik mee, deel ik mijn eigen berichten of start ik zelf een bericht als ik ergens een vraag over heb. Doordat deze groepen bestaan uit mijn doelgroep of collega ondernemers creëer ik een groot bereik met mijn berichten. Bij vragen is er altijd wel iemand die de oplossing heeft. Ik ben als het ware lid van een community, dat voelt vertrouwd en ik kan ergens terecht met mijn vragen.
Voor- en nadelen Facebookgroep:
Een Facebookgroep kan gezien worden als een ontmoetingsplaats van mensen met dezelfde interesses. Als ondernemer kun je een Facebookgroep voor je bedrijf gebruiken als klantenservice, netwerkservice of een groep voor de deelnemers van een workshop. Je creëert een bepaalde community voor je diensten of producten. De groepsleden voelen zich speciaal, zij horen ergens bij waar niet iedereen bij hoort.
Het is een gemakkelijke manier van communiceren met je doelgroep. Een nieuw bericht komt bij alle leden van de groep onder ogen. Leden kunnen instellen of ze een melding van elk nieuw bericht willen ontvangen.
Voordelen;
- Nauw contact met je doelgroep
- Je hebt verschillende privacy instellingen voor de groep. Als je deze goed instelt kunnen berichten ook alleen door de leden gelezen worden
- Vergroot je Online Zichtbaarheid
- Maak jezelf tot een expert
- Sinds kort kun je in groepen ook berichten plaatsen of reageren als pagina.
Nadelen:
- Geen inzicht in statistieken
- Nog een Facebookpagina die voorzien moet worden van informatie
- Je kunt geen berichten inplannen
Ik heb verschillende Facebookgroepen in mijn beheer. Een hiervan is een groep voor de deelnemers van mijn challenge. Het leuke wat ik heb ervaren aan deze groep is dat mensen elkaar gaan helpen. Als iemand een vraag heeft en ik even niet aanwezig ben, weet een ander misschien het antwoord wel. Zo hoef jij als beheerder niet continu aanwezig te zijn.
Besloten, geheim of open Facebookgroep?
Een Facebookgroep kan verschillende privacy-instellingen hebben. Bedenk voordat je de groep aanmaakt wat je ermee wilt bereiken.
- Een besloten groep voor een bepaalde doelgroep
Zet de privacy instellingen op besloten als je een groep aanmaakt voor bijvoorbeeld klanten die meedoen aan een bepaald programma. Het is een ontmoetingsplaats voor deelnemers. De groep is wel voor alle Facebookgebruikers te vinden en men ziet wie er lid is. Echter zien niet-leden geen berichten. Nieuwe leden kunnen alleen lid worden na toestemming van de beheerder. De groep blijft op deze manier veilig voor het stellen van vragen of het delen van documenten.
- De geheime groep voor hele speciale mensen
Dit is bijvoorbeeld een privacy instelling die je goed kunt gebruiken voor mensen om je iets te vragen. In tegenstelling tot de besloten Facebookgroep duikt deze niet op in de zoekresultaten. Nieuwe leden kunnen alleen lid worden als ze door de beheerder worden toegevoegd. Mensen die hier lid van zijn voelen zich erg speciaal.
Je kunt deze vorm bijvoorbeeld ook gebruiken om intern te communiceren.
- Open groepen zijn er om jezelf te onderscheiden
Deel je expertise, breid je netwerk uit, wek vertrouwen op en deel relevante content. Dat is het doel van een open groep. Een groep is succesvol als het zich concentreert op één product of dienst. Iedereen ziet de berichten van deze groep. Alleen leden kunnen berichten plaatsen of ergens op reageren.
Conclusie
Facebookgroepen zijn effectief om in te zetten. Er ontstaat een community rondom je onderneming. Mensen voelen zich speciaal omdat ze ergens bij horen? Ben je nog niet overtuigd of weet je niet hoe je een groep aanmaakt? Laat het me weten, ik help je er graag mee.