De afgelopen twee weken heb ik je gratis tips gegeven voor een goede inrichting van je zakelijke Facebook pagina. Want weet je wel hoe belangrijk een facebook pagina voor je kan zijn? Je kunt er een grote doelgroep mee bereiken zonder dat het je al te veel geld en inspanning kost. Ik ga ervan uit dat je de basisinstellingen nu goed hebt staan, je fans binnen hebt gehaald en betrokkenheid hebt op je Facebookpagina. Maar wat doe je nu eigenlijk met je pagina?

Hoe ga je om met je zakelijke Facebook pagina?

Check je statistieken

Om goed op je doelgroep in te spelen is het aan te raden om je statistieken regelmatig te bekijken. Zo vind je hier informatie over de tijdstippen dat je fans online zijn. Je kunt op deze manier je berichten plannen op de door jou gekozen tijdstippen. Er is bijvoorbeeld een overzicht van je populairste berichten, of er negatieve kritiek is geweest en in welke leeftijdscategorie je fans vallen. Door hier geregeld goed onderzoek na te doen kom je veel te weten over je fans.
Je statistieken vind je boven de omslagpagina. Hier staat een rijtje met verschillende informatie: pagina, berichten, meldingen, statistieken en berichten. Let wel dat je pas je statistieken kunt bekijken als je minimaal 30 personen hebt die jouw pagina leuk vinden.

Zet je belangrijkste bericht vast bovenaan in je tijdlijn

Heb je net een actie online gezet of meld je belangrijke informatie maar je ziet dat dit bericht naar beneden verdwijnt en bijna onvindbaar is voor de bezoeker? Zet deze dan vast bovenaan in je tijdlijn. Het bericht wordt voor 7 dagen vastgezet aan de bovenkant. Daarna verdwijnt het weer tussen de berichten. Uiteraard kun je het zo vaak vastzetten als je wilt. Vastzetten doe je door op het drop-down teken te klikken rechts boven in je statusbericht. Er komt dan een menu tevoorschijn. In dit menu staat o.a. ‘vastzetten aan bovenkant’.

Adverteren

Sinds 2015 is het algoritme van Facebook gewijzigd. Dit heeft gevolgen voor de berichten die in de tijdlijn van de ‘likers’ worden weergegeven. In eerste instantie zal slechts 5 – 10% van je fans je berichten in de tijdlijn ontvangen. Hoe meer interactie, hoe hoger dit zal worden, Facebook denkt namelijk dat je pagina gewild is. De berichten zullen in dat geval vaker aan fans getoond worden. Natuurlijk zijn er mogelijkheden om je bereik gratis te verhogen maar je kunt ook gaan adverteren. Adverteren via Facebook hoeft niet duur te zijn. Voor een laag bedrag kun jij een grote doelgroep bereiken. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met me op.

Hoe kies je een winnaar bij acties?

Zoals ik eerder al heb aangegeven is het organiseren van een LIKE & DEEL actie niet meer toegestaan. Met een beetje creativiteit kun je nog een heleboel andere acties via Facebook organiseren. Om eerlijk een winnaar te bepalen kun je gebruik maken van de website Fanpagekarma. Op deze pagina pagina  plaats jij de URL van de betreffende Facebook post en klik op de groene button ‘Identify winners’. De URL van het bericht krijg je door te klikken op de tijd waarop je het Facebookbericht plaatste. Er wordt een pop-up van het bericht geopend en boven in je adresbalk ontstaat een nieuwe URL. Deze gebruik je op de Fanpagekarma.

Stel een mijlpaal, aanbieding of evenement in

Betrek je fans bij je bedrijf. Stel bijvoorbeeld een mijlpaal in wanneer er iets bijzonders gebeurt. Je pagina geeft hiermee een overzichtelijke weergave van relevante informatie. Ditzelfde kun je doen met een aanbieding of evenement. Vul de gewenste informatie in en de lezer wordt geattendeerd op deze belangrijke informatie.

Notities

Wil je in een nieuw bericht woorden dikgedrukt hebben of met opsommingstekens werken? Een bericht dat net even anders overkomt dan de standaard berichten? Dan kun je een notitie maken. Bij het maken van een nieuw bericht kies je voor ‘aanbieding, evenement’. Door hier op te klikken komen er vier mogelijkheden tevoorschijn: aanbieding, evenement, mijlpaal, notities. Klik op notities en er opent zich een venster waar je je bericht in kunt schrijven.

De volgende keer

Uiteraard kan ik je nog veel meer tips geven over Facebook of meer informatie geven over de tips die je nu van me hebt ontvangen. Ik laat het echter voor nu hierbij en ik hoop dat deze serie je heeftt geholpen om de basis van je Facebook pagina in orde te hebben. Like je mijn Facebookpagina al? Door deze te volgen blijf jij op de hoogte van het laatste nieuws. Meer weten over Facebook of andere social media kanalen? Neem contact op met info@herderbeeldentekst.nl.