Heb je de basisinstellingen van je facebookpagina goed staan en heb je al likes binnengehaald? Dan is het nu tijd om betrokkenheid met deze fans te creëren. Want dat wil je uiteindelijk, reacties en vind ik leuks ontvangen zodat er interactie komt met je likers. Er zijn een aantal leuke en slimme manieren om deze betrokkenheid te creëren. Ik geef hierbij een aantal tips.

Hoe creëer je betrokkenheid?

Vraag je bezoekers om hun reactie en mening

Mensen willen overal een mening over hebben, vraag ze hier dan ook om. Als mensen hun mening kwijt kunnen hebben ze het gevoel ergens aan meegewerkt hebben. Gebruik dit in je voordeel. Zet tevens een call-to-action in je bericht. Door te vragen of men het bericht wil liken of delen dan zal dit sneller gebeuren. Let hierbij wel op de facebook regels. Een bericht delen om iets te winnen is niet (meer) toegestaan. 

Reageer op berichten, ook als ze negatief zijn

Wanneer mensen contact met je zoeken via Facebook, reageer hier dan op. Facebook beloont je hiervoor, door de interactie kom jij hoger in de tijdlijn terecht. Reageer ook op negatieve berichten. Het is aan jou de kunst om dit negatieve bericht een positieve wending te geven. Want laten we nou eerlijk zijn, een negatief bericht waar niet op wordt gereageerd geeft aan dat het bedrijf niet staat voor zijn diensten. Reageer altijd, degene heeft toch de moeite genomen om jou iets duidelijk te maken. Reageren op berichten van klanten, concurrenten en andere Facebookgebruikers zorgt ervoor dat je pagina bekend wordt bij een groot publiek, dat kan een enorme boost aan je pagina geven.

Gebruik afbeeldingen

Dagelijks worden er veel Facebookberichten gepost. En daar staat jouw bericht ook tussen. Zorg dat jouw bericht opvalt en wel wordt gelezen. Plaats één of meerdere afbeeldingen bij je bericht. Berichten zonder afbeelding gaat snel aan iemand voorbij. Door meerdere afbeeldingen te plaatsen denkt Facebook dat je een evenement zoals een verjaardag of vakantie hebt geplaatst. Je wordt hiervoor beloond doordat je bericht aan meer volgers wordt getoond.

Like en deel acties mogen niet meer

Hoe vaak zie je het niet voorbij komen in je tijdlijn. Facebookgebruikers die iets geliked en gedeeld hebben om zo kans te maken op een prijs. En juist dat mag niet meer. Veel mensen zijn niet op de hoogte van deze regels maar Facebook heeft zijn regels aangepast omtrent like en deel acties. De regels zijn na te lezen bij de voorwaarden van facebook pagina’s. Voornamelijk het delen van de post op de eigen tijdlijn is iets waar Facebook strenger op is geworden. Mocht je een deel en win actie hebben dan kan het zijn dat Facebook gaat ingrijpen door bijvoorbeeld je pagina te blokkeren. Wees dus gewaarschuwd.

Een ander aandachtspunt is dat je likes krijgt van mensen die helemaal niets met je producten of diensten te maken hebben. Je volgers zullen niet op je berichten reageren, ze niet delen en waarschijnlijk niets van je afnemen. Zit je daar op te wachten? Een groot aantal likes hebben is leuk en het laat zien dat je een bedrijf hebt met veel fans. Maar dit kan ook tegen je werken. Je zet op Facebook berichten die leuk zijn, het is de bedoeling dat mensen daar iets mee doen. Facebook laat je berichten maar aan een klein gedeelte van je volgers zien. Als deze berichten niet worden geliked of gedeeld dan denkt Facebook dat het bericht niet interessant is. Het gevolg is dat het bereik van je berichten nog lager zal worden. Je zult in dat geval moeten adverteren om je doelgroep wel te bereiken. Zonde, voorkom dit.

Post dagelijks berichten

Hier had je niet op gerekend he? Dagelijks berichten posten en het liefst tweemaal daags. Je berichten worden aan 5 – 10% van je volgers weergegeven.  Door tweemaal daags te posten verdubbel je het bereik van het bericht. Wees dus niet bang aan een overkill van jouw berichten, niet iedereen zal dagelijks jouw berichten lezen. Je kunt je berichten ook inplannen. Zo kun je je berichten voor een paar dagen al vooruit schrijven. Vooral handig als je geen tijd voor Facebook hebt.

Post gevarieerde statusberichten

Varieer in je statusberichten. Bezoekers die constant hetzelfde lezen zullen snel afhaken. Plaats ook eens filmpjes, onderzoek wijst uit dat dit goed werkt. Filmpjes die rechtstreeks geplaatst worden vanuit Facebook worden hoger gerangschikt in de tijdlijn.

Meer tips ontvangen?

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden om betrokkenheid bij je Facebookpagina te creëren. Ik ga graag met je in gesprek om je deze te geven. Wil je online meer groeien, dan is het zeker aan te raden om hier iets mee te doen. Mail me via info@herderbeeldentekst.nl of neem via deze site contact met me op.

De volgende keer

Dinsdag zet ik weer een nieuw bericht online over Facebook marketing, het zal gaan over je eigen pagina. Tot dan!