Je hebt een Facebookpagina of gaat er één aanmaken om je bedrijf, dienst of evenement te promoten. Hartstikke goed, het is namelijk een belangrijk kanaal om je doelgroep te bereiken. Gebruik het als ondernemer actief. Geen tijd? Geen nood, het effectief inzetten van je Facebookpagina hoeft niet veel tijd te kosten. Mocht je het toch niet zien zitten dan help ik je graag met deze vorm van online marketing.

Ben jij de persoon die een pagina heeft aangemaakt zonder goed na te denken over de inhoud. Je zoekt een foto uit als omslagfoto, een foto als profielfoto, nodigt wat vrienden uit en daarmee is jouw pagina klaar. Helemaal leuk, maar weet je dat je dan niet slim bezig bent. Ook facebook heeft zijn marketingtips die jij kunt inzetten om de pagina effectiever, aantrekkelijker en actiever te maken.

Gratis facebooktips

De aankomende weken vertel ik je meer over Facebookmarketing. Ik heb een aantal goed bruikbare tips die jij gratis van me ontvangt. Ik hoop dat je als tegenprestatie mijn Facebookpagina gaat ‘liken’. Ik heb de tips onderverdeeld in verschillende categorieën. Elke keer behandel ik een categorie. Vandaag begin ik met de basisinstellingen van je facebookpagina. Eerder heb ik al eens een blog geschreven dat het belangrijk is dat je een zakelijke facebookpagina voor je bedrijf, dienst of evenement hebt. Ik ga ervan uit dat je die hebt of gaat aanmaken. Ik zie nog zo vaak dat de basisinstellingen niet juist zijn, dus doe je voordeel met deze tips.

De basisinstellingen

Maak gebruik van de omslagfoto

De omslagfoto is het eerste wat een bezoeker aan je facebookpagina ziet. Laat zien wie je bent en wat je doet. Maak van je omslagfoto je visitekaartje. Het is bijvoorbeeld een mooie plek om een (tijdelijke) actie te vermelden. Wijzig je omslagfoto bij nieuwe acties of evenementen. Bij verandering van je omslagfoto komt deze op de tijdlijn van je vrienden te staan, zij kunnen hier op reageren of worden weer eens geattendeerd op je diensten.

Je omslagfoto is aanklikbaar. Geef een omschrijving aan je omslagfoto. Als mensen met de cursor over de omslagfoto gaan verandert de cursor in een handje. Heb jij er geen omschrijving bij gezet dan komt hier ‘cover photo’ te staan. Heb je wel een omschrijving gemaakt dan wordt deze zichtbaar.
Werkwijze: Nadat je de omslagfoto op facebook hebt gezet klik je op bewerken. Je krijgt nu de mogelijkheid om er tekst neer te zetten.

Zet een Call To Action in je omslagfoto. Dit is iets waarmee je bezoekers verleidt om er op te klikken. Klikt te bezoeker hierop dan wordt de omschrijving van de omslagfoto zichtbaar waarin je een link naar bijvoorbeeld je webpagina hebt gezet.

Gebruik een goede profielfoto

Facebook in een social media kanaal. Het woord social zegt het eigenlijk al; mensen willen weten met wie ze spreken en zaken doen. Vaak wordt het logo of beeldmerk gebruikt voor een profielfoto, maar waarom geen foto van jezelf? Dit komt betrouwbaar over en je fans weten welk gezicht achter het bedrijf zit.

Zorg voor een goed informatiestukje, inclusief link naar je website

Zorg ervoor dat de informatievelden over je bedrijf goed zijn ingevuld, ze zijn namelijk gelijk zichtbaar voor de bezoeker. Geef korte en krachtige informatie over je bedrijf, evenement of dienst. Deze informatietekst wordt ook opgenomen door Google. Het is daarom goed om hier de URL naar je website te noemen. Zo promoot je via Google je Facebookpagina én je website.

Voeg nog een pagina eigenaar toe

Wanneer je als enige eigenaar bent van een pagina dan zijn de updates volledig afhankelijk voor jou. Tip is om een tweede beheerder toe te voegen. Mocht jou iets overkomen of heb je om bepaalde redenen geen computer bij de hand, dan kan je Facebookpagina wel up-to-date blijven.

Maak je pagina zichtbaar als deze ‘af’ is

Zodra je een Facebookpagina maakt is deze zichtbaar voor anderen. Dit kun je voorkomen door naar instellingen te gaan en de publicatie ongedaan maken. Niet iedereen hoeft immers te zien wat jij allemaal aan het wijzigen bent. Let er op dat al je wijzigingen wel zichtbaar zijn op je tijdlijn. Deze kun je verwijderen door op het dropdown tekentje te klikken rechtsboven in je bericht. Er komt dan een menu tevoorschijn, hier kies je voor ‘verbergen op tijdlijn’. Nadat de pagina ‘af’ is moet je natuurlijk niet vergeten om je publicatie instellingen te wijzigen.

Gebruik de call to action button van facebook

Gebruik de call-to-action knop in de omslagfoto. In de omslagfoto staat de button ‘aanzet tot actie maken’. Door hier op te klikken kun je de specificaties van de knop aangeven. Kies uit de 7  verschillende call-to-actions. Je kiest degene uit wat het beste bij je doel past, voegt de link in van de website waar je bezoekers terecht moeten komen. Nadat je dit hebt ingevuld is je call-to-action klaar en speel je nog beter in op de wensen en behoeften van je bezoeker.

Voorbeeld facebookpagina

Eén van de facebookpagina’s die ik bijwerk is die van straatfestival Willedei. De afbeelding geeft een printscreen weer van deze pagina. Aan de omslagfoto is gelijk te zien waar het straatfestival over gaat. Er is gekozen om de datum en Gratis Entree in een rood vlak neer te zetten zodat dit voor de lezer duidelijk is. Dit staat in het midden zodat de weergave op de mobiel ook goed is. Wanneer men over de afbeelding heen gaat is er een beschrijving zichtbaar, met een link naar de website. De call-to-action button wordt gebruikt. Als bezoekers hierop drukken komen ze gelijk op de contactpagina van de website. Als laatste wil ik aangeven dat de link van de website ook in het informatie stukje wordt weergegeven. Wel wordt op deze pagina het logo als profielfoto gebruikt. Dit is gedaan omdat het hier gaat om een evenement en er geen ‘eigenaren’ of ‘producten/diensten’ aan zijn verbonden.Facebookpagina Willedei straatfestival Wijnjewoude

De volgende keer

Heb je deze aspecten al toegepast? Dan ben je goed op weg naar een goede facebookpagina. De volgende keer leg ik je uit hoe je fans genereert. Ging dit een beetje te snel of heb je nog vragen? Neem dan contact met me op.