Schrijf jij geregeld nieuwsberichten voor je website of wil je je website optimaliseren voor Google? Dan is de WordPress Yoast SEO een goed hulpmiddel voor jou om je website te optimaliseren. Let op: deze plugin is slechts een hulpmiddel en geeft je niet de garantie dat je bovenaan in de zoekresultaten van Google komt.

In een aantal nieuwsberichten ga ik uitleggen hoe je de plugin optimaal gebruikt. Misschien is deze plugin wel aanwezig op je website maar weet je niet wat je er mee moet. In een eerder artikel gaf ik je een SEO-stappenplan. Deze plugin geeft je een aantal handvaten en bekijkt of je het artikel op de juiste manier geoptimaliseerd hebt. We beginnen vandaag met de basis van de plugin.

Begin met de installatie van de plugin

Zodra jij de plugin hebt geïnstalleerd komt er onder je nieuwsbericht of pagina een optie bij: Yoast SEO. Heb je dit niet, dan is de kans groot dat je ‘scherminstellingen’ niet juist staan. In dat geval klik je boven aan de pagina op ‘scherminstellingen’ en zet vinkje voor ‘Yoast SEO’. Je zult zien dat de optie nu wel onder het bericht of de pagina wordt weergegeven.

scherminstellingen

Je scherminstellingen op de juiste manier instellen

 

Even een opfrissing

Je website wordt op meerdere manieren geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse wordt je positie in de zoekmachine bepaald. Grofweg gezien wordt je website op de volgende twee punten bekeken:

  • On page SEO: de content (= afbeeldingen, video’s en teksten) op je website + de techniek achter je website (snelheid, structuur, responsive of niet)
  • Off page SEO: links op andere websites die naar jouw website verwijzen

De plugin Yaost SEO helpt je vooral bij de contect van je website.

Hoe werkt de plugin precies

Wanneer je een bericht hebt gemaakt verschijnt er een blok met de verschillende optie van Yoast SEO. Links er van staan drie pictogrammen: een stoplicht, een draaiend wiel en een pictogram waarmee je de content op de juiste manier kunt delen via Facebook. Vandaag beperk ik me tot het uitleggen wat je moet invullen.

Het Yoast SEO stoplicht

In mijn voorbeeld is het stoplicht groen gearceerd. Het bericht is op de juiste manier geoptimaliseerd. Het stoplicht kan verschillende kleuren hebben:

  • Rood: je bericht is niet goed geoptimaliseerd
  • Oranje: je hebt een poging gedaan maar deze is nog erg zwak
  • Geel: je bent goed bezig. Toch zijn er nog een aantal verbeterpunten
  • Groen: je hebt je pagina goed geoptimaliseerd met je zoekterm. Dit geeft echter nog geen garantie dat je een goede positie bemachtigd in Google. Dit ligt ook aan je concurrenten.

Stopllcht SEO Yoast

Maar hoe vul je alles nu op de juiste manier in?

Bij mij staat het stoplicht al op groen, maar als je het bericht net hebt geschreven staat dit nog op rood. Je moet namelijk nog beginnen met de optimalisatie. Er staan drie mogelijkheden in het blad: het snippet voorbeeld: je focus-zoekwoord en de tekstanalyse. Bij ‘snippet bewerker’ wordt weergegeven hoe de website in de zoekmachine wordt weergegeven. Dit bestaat uit de titel van de pagina, je URL en de meta-omschrijving. 

Na het schrijven van het bericht vul je je Focus-zoekwoord in. Dit is datgene wat het belangrijkste onderwerp van je bericht is. Beperk dit tot maximaal 2 of 3 woorden. Na het invullen van je focus-zoekwoord wordt door de plugin gekeken waar je dit focus-zoekwoord op exact dezelfde manier hebt ingevuld. Deze plugin kijkt hierbij naar verschillende opties waar het focus-zoekwoord in terug komt.

  • Pagina Titel
  • Meta-omschrijving
  • Pagina URL
  • Titel van het bericht
  • Inhoud

Tekstanalyse

De tekstanalyse geeft weer waar het focus-zoekwoord is gevonden en waar dit nog verbeterd kan worden. Omdat dit best nog een uitgebreide analyse is ga ik hier de volgende keer op in. Ter voorbereiding kun je mijn artikel ‘een goede meta omschrijving voor je website‘ alvast lezen. Dit artikel geeft een aantal tips over het schrijven van een goede meta omschrijving. Wordt deze niet in Yoast SEO plugin geoptimaliseed dan neemt deze automatisch de eerste regels van je bericht over. Deze tekst kan een introductie zijn waar de kracht van het artikel niet naar voren komt. Dan is zonde. Gebruik juist deze tekst om mensen warm te maken voor je nieuwsbericht.