Vorig jaar oktober kwam Google met een nieuw begrip: AMP (Accelerated Mobile Pages). Langzamerhand komt deze term meer aan het licht, wordt het meer besproken en wordt het her en der toegepast. Het is een nog onduidelijke term, maar eentje die wel belangrijk gaat worden. Vandaar dat ik hem met je bespreek in deze blog.

Wat is AMP?

Google kwam tot voor kort met een nieuwe stap in de mobiele tijdperk: de Accelerated Mobile Pages. Google wil gebruikers van mobiele apparaten een nog betere gebruikerservaring geven. De gevraagde informatie moet steeds sneller worden getoond.

Google blijft doorgaan met zijn ontwikkelingen. Dit filmpje geeft in een kleine 2 minuten de ontwikkeling van Google weer.

 

AMP heeft tot doelstelling dat webpagina’s gelijk getoond moeten worden op de mobiele telefoon. Volgens Google haken veel gebruikers af wanneer een webpagina niet binnen 10 seconden is geladen. Doordat bezoekers afhaken zijn zij niet tevreden over datgene wat Google hen biedt. De gebruikerservaring gaat omlaag. En dat wil Google voorkomen. Zij willen de beste zoekmachine op internet zijn met een optimale gebruikservaring.

Hoe ziet een AMP webpagina eruit?

Google heeft de volgende oplossing bedacht: al het onnodige weglaten. Google maakt de code van je pagina schoon. Een webpagina bestaat uit HTML code, die het vaak onnodig zwaar maken om een webpagina te laden. Door dit op te schonen, Javascripts te verwijderen en de grafische vormgeving weg te laten wordt een webpagina sneller geladen. Wat een mobiele gebruiker precies te zien krijgt ligt aan de instellingen.

Voorbeeld van een AMP webbericht

AMP staat in zijn kinderschoenen en is nog niet bij veel websites toegepast.  Natuurlijk ben je benieuwd naar de weergave van een bericht dat omgezet is in AMP. 3 weken terug schreef ik een bericht op deze website over een nieuw aanbod: de website scan. Bekijk hoe deze wordt weergegeven in AMP.  Grafisch een flink verschil. Test zelf of jouw website voorzien is van AMP door /amp achter de gehele URL te zetten. Bijvoorbeeld www.mijndomein.nl/eerste-nieuwsbericht.nl/amp.

Wat heeft AMP voor invloed op je positie bij Google?

De snelheid van je website en het hebben van een mobiele website zijn belangrijke factoren die Google meeneemt bij het positioneren van een website. Het zorgt voor tevreden bezoekers en meer kliks naar je website. En dit is weer goed voor je SEO. Google wil mensen zo snel mogelijk een antwoord geven op de vraag die je zoekt.

Wanneer je bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘provincies Nederland’ ingeeft in Google worden alle provincies gelijk weergegeven.

Nederlandse provincies in Google

Of wanneer je zoekt op Heerenveen in Google krijg je het volgende

SC Heerenveen op Google

Allemaal duidelijke antwoorden op makkelijke vragen die Google je gelijk geeft. Zoek je een antwoord op een vraag die al iets moeilijker is dan geeft Google zoekresultaten waarin deze vraag beantwoord wordt. Je wordt geleid naar een externe bron. Het duurt langer voordat je vraag beantwoord is.

Met AMP worden berichten sneller geladen, hierdoor krijg jij sneller antwoord op je vraag. Bezoekers onthouden dit en komen sneller terug op je website, wat weer positieve gevolgen heeft voor je SEO. Op den duur kunnen wij verwachten dat Google alle antwoorden op vragen wil weergeven zoals in bovenstaande voorbeelden. En daar helpt AMP mee.

AMP toevoegen aan je WordPress website?

Eigenaren van een WordPress websites die AMP willen toevoegen hoeven niet ver te zoeken naar de oplossing. Met de plugin AMP worden nieuwsberichten automatisch omgezet naar een AMP versie, zonder dat je hiervoor iets hoeft te doen. Ga naar ‘plugins’, ‘nieuwe plugin toevoegen’, zoek op ‘WordPress AMP’ en installeer deze. Activeer de plugin en het is geregeld. Makkelijker kan ik het niet maken.

Welke websites hebben baat bij AMP?

Voor websites met veel nieuwsberichten is dit een interessante toevoeging die de populariteit van de website kan verhogen.

Heb jij een WordPress website, wil je deze techniek graag toegepast zien bij jouw website en heb je hulp nodig? Mail of bel me.