Vandaag een kort artikel, maar wel een artikel waar je je voordeel mee kunt doen. Met deze tip zorg je ervoor dat je website opvalt tussen meerdere websites en herkenning oproept bij internetgebruikers. De Favicon staat centraal.
Wat is een Favicon
Bij het openen van een nieuwe website verschijnt er vaak een kleine vierkante afbeelding in het tabblad van je internetbrowser. Dit heet een Favicon. Het is de afbeelding waar een website aan te herkennen is. Het lijkt onbelangrijk, maar onbewust zorgt deze kleine afbeelding voor veel toegevoegde waarde. De internetgebruiker gaat deze afbeelding onbewust associëren met jouw bedrijf. Een Favicon maakt je website herkenbaar. Deze Favicon wordt ook gebruikt als je website wordt opgeslagen bij de favorieten.
Voorbeeld Favicon
Als voorbeeld de afbeelding hiernaast. Ik heb twee tabbladen open staan, mijn website en Facebook. Beide duidelijk te herkennen aan de Favicon. Alleen al bij het zien van deze afbeelding weet ik welk tabblad ik moet hebben om de juiste pagina te hebben.
Wees creatief in het maken van deze afbeelding met een maximale grootte van 100 x 100 px. Verklein niet je logo tot deze grootte maar maak het passend bij je bedrijf. Verwerk je huisstijlkleuren er in zodat er herkenning ontstaat.
Zo voeg je een Favicon toe aan je WordPress website
Sinds versie 4.3 is het voor iedereen mogelijk om een Favicon aan je website toe te voegen, dus zonder gebruik te maken van plugins of het toevoegen van codes aan je website. Ga via het dasboard naar ‘weergave – customizer – algemene instellingen – site identiteit‘. Je komt bij de pagina zoals de afbeelding hiernaast laat zien. Voeg een Favicon toe en klik op opslaan. Je zult zien dat je Favicon nu wordt weergegeven op je browserbalk.