Heb jij een effectieve website? Een website die je winst oplevert? Heb jij je website zomaar gemaakt of met een achterliggende gedachte?
Ik zie dagelijks veel websites voorbij komen. En helaas zie ik ook vaak dezelfde fouten terug. 

Veel voorkomende website fouten zijn:

 

  • Het ontbreken van Call-to-actions

Websitebezoekers zijn te vergelijken met aapjes, ze zijn constant op zoek naar iets waar ze op kunnen klikken. Ze willen geen tijd verliezen en zoeken een groot ding waar ze op kunnen klikken: de Banaan.

Bezoekers komen met een doel naar je website. Dit doel willen ze zo snel mogelijk vinden, help de bezoekers met het vinden van dit doel. Plaats op elke websitepagina een grote klikbare knop. Deze knop moet zo opvallend zijn dat bezoekers gelijk weten dat ze daar moeten zijn om hun doel te behalen. Zet op deze banaan de call-to-action. Een tekst die de bezoeker oproept tot actie en zegt wat de bezoeker doet na het klikken op deze knop.

  • De tekst begint met Welkom

Begin je website niet met het woord welkom. Je mag verwachten dat elke bezoeker welkom is op je website. En wat zegt het woord over je bedrijf. Zowel de bezoeker als de zoekmachine weet niet wat er wordt bedoeld met dit woord. Het woord neemt schaarse ruimte in beslag wat je beter kunt gebruiken voor informatieve tekst. Tekst waar je vertelt wat voor bedrijf je bijvoorbeeld bent.

  • De bewijslast ontbreekt

Je klanten willen bewijs zien. Ze willen tevreden reacties lezen waardoor het vertrouwen wordt gewekt. Vertel nooit zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen. Vraag de klant iets te vertellen over de situatie voordat ze jou om hulp vroegen, hoe het was om met jouw te werken en hoe de situatie nu is. Vraag de klant goed door totdat je alle details hoort. Zorg voor emotie in het verhaal.

  • Er is een carrousel aanwezig

Je ziet ze nog vaak, sliders met verschillende ronddraaiende foto’s op de homepage. Het is een killer. Er wordt veel MINDER op geklikt dan stilstaande foto’s. Ze zijn TE onrustig. Voordat de bezoeker de tekst of de foto van de eerste slider heeft bekeken, komt de tweede al in beeld. De focus is weg en men weet nog niet wat er bedoeld wordt.

  • Een TE mooie website

Bezoekers zoeken herkenning en vertrouwen in een website. We willen geen website meer die anders is en waar gezocht moet worden naar de functionaliteiten. De informatie moet in één oogopslag duidelijk zijn en daarbij hoort geen afleidende informatie of opmaakmogelijkheden.

  • Een te groot logo

Je logo is een onderdeel van je website, waarom wil je deze zo groot? Bezoekers komen je content bekijken, niet je logo. Ik neem aan dat ook jij dit belangrijk vindt. De ruimte die een te groot logo inneem kan beter bestaan uit belangrijke informatie.

  • Maak je menu niet te groot

Zet de belangrijkste navigatie items in het menu. Minder belangrijke zaken zet je in een drop-downmenu of in plekken zoals de footer. Zorg voor een gebruiksvriendelijke menu die duidelijk is voor iedereen. Beperk je tot de meest belangrijke items.

Herken jij je in deze punten? Geen nood, je bent niet de enige die deze fouten maakt.

Workshop

Op 31 oktober geeft ik in Drachten de workshop ‘Zo krijg jij een winstgevende website’. Ik leer je waar een goede website aan voldoet. Opgave kan via deze website.