Het schrijven van een aantrekkelijke blog / nieuwsbericht is belangrijk om lezers te trekken. Ook hoop je goed te scoren bij Google zodat internetbezoekers je via deze zoekgigant vinden. Daarom geeft ik in dit artikel enkele handvaten die je kunt gebruiken om je artikel te optimaliseren, oftewel een SEO-stappenplan.
Zoekwoord
Bedenk voordat je gaat schrijven goed waar je het over wilt hebben. Wat is de kern van de tekst en welke zoekwoorden horen daar bij? Zoekwoorden zijn woorden waar mensen op gaan zoeken in Google. Via bijvoorbeeld de Adwords Keyplanner van Google vind je suggesties van populaire zoekwoorden. Het is aan te raden om ook afgeleide zoekwoorden in je tekst te plaatsen. Dit zijn synoniemen of zinnen waarin je in een zin andere woorden tussen de zoekwoorden zet. Probeer het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren te zetten. Hoe eerder in de zin, hoe krachtiger voor Google. Je tekst moet natuurlijk wel leesbaar blijven.
Wanneer jij in Google zoekt op een bepaald woord dan vind je onderaan de pagina suggesties die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Dit zijn zoekopdrachten waar mensen veel op zoeken en die je weer kunt gebruiken in je nieuwsbericht.
Afbeeldingen
Afbeeldingen zijn belangrijk. Ze zeggen meer dan duizend woorden en aan te raden is om na de titel gelijk te beginnen met een afbeelding. Een aantrekkelijke afbeelding nodigt mensen uit om verder te lezen. Als je afbeeldingen op de juiste manier gaat inzetten dan kan dit verrassende resultaten opleveren in Google. Op de juiste manier betekent een goede bestandsnaam en je titel & alt-tekst van de afbeelding optimaliseren. Wil je weten hoe je dit doet? Lees dat mijn artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor Google.
Interne links
Door woorden klikbaar te maken verwijzen zij naar andere artikelen. Dit artikel krijgt hierdoor meer waarde waardoor je positie in de zoekmachine zal stijgen. Voor een uitgebreidere uitleg hierover lees je het artikel ‘maak een spinnenweb van je website‘. Wees ervan bewust dat links een goede anchortekst hebben. Dit is de klikbare tekst van een link. Door deze de woorden te geven waarover de achterliggende tekst gaat weet Google dit ook. Dit geeft meer kracht dan bijvoorbeeld de woorden ‘klik hier’.
Uitgaande links
Naast links binnen je website worden uitgaande links ook gezien als waardevol. Deze uitgaande links worden backlinks genoemd en een verwijzing naar andere (waardevolle) websites zal ten goede komen voor je positie in de zoekmachine. Je denkt er misschien niet zo snel aan maar een linkje naar bijvoorbeeld ‘de Dikke van Dale‘ kan je al resultaat opleveren. Let er wel op dat je aangeeft dat deze link geopend moet worden in een nieuw venster. Zo raak je de bezoeker aan je website niet kwijt. Wanneer je een link toevoegt in WordPress kun je een vinkje zetten voor de tekst ‘open link in een nieuw venster/tab’.
Tussenkoppen
De titel van je nieuwsbericht bestaat vaak uit ‘kop 1’. De overige tekst van je nieuwsbericht kun je indelen in tussenkoppen. Zo houdt je het voor lezers en voor Google overzichtelijker. Je deelt de tekst op deze manier op in verschillende alinea’s. Google geeft veel waarde aan een tussenkop, probeer daarom je zoekwoord daar ook in te verwerken. Zoals je ziet heb ik in dit nieuwsbericht de tussenkoppen opgemaakt in kop 2, dit heeft meer waarde dan bijvoorbeeld kop 3. Hoe hoger het nummer van de kop, hoe krachtiger.
Woorden vet maken
Door je zoekwoord krachtiger te maken maak je deze vet. Dit hoeft echter maar eenmaal. Meerdere keren heeft geen zin voor Google.
Lok interactie uit
Reacties op je website betekent dat je website in trek en actueel is. Google waardeert dit. Reageer zelf ook weer op reacties zodat je telkens nieuwe content op je website krijgt. Een ‘dode’ website is in de ogen van Google niet zoveel waard. In je eigen reacties kun je weer zoekwoorden verwerken zodat deze nog meer aanwezig zijn.
Social Media
Een link vanuit social media wordt door Google positief gewaardeerd. Het is geen backlink maar Google kan wel afleiden hoe populair je website is. Een ‘like’ vanuit Facebook is een aanbeveling aan zijn/haar vrienden voor jouw website. Dit geldt ook voor andere social media kanalen zoals Twitter en Google plus. Probeer content te creëren wat mensen graag delen. Je kunt dit bijvoorbeeld al stimuleren door ‘social media’ knoppen te gebruiken in de tekst. Wanneer bezoekers hierop klikken wordt de content gedeeld. Door deze knoppen boven de tekst te zetten vallen ze eerder op dan wanneer je de tekst hiermee afsluit. Veelal wordt de tekst ‘gescand’ en wordt niet altijd de afsluiting van de tekst gehaald.
Mijn nieuwsberichten beginnen altijd met onderstaande social media knoppen. In dit voorbeeld is het bericht 3 maal gedeeld op Facebook, 1 keer op Twitter en een keer op Google+.
Herken je het volgende: je deelt iets op social media en de verkeerde afbeelding of tekst wordt hier weergegeven? Gelukkig kun je dit instellen in de Yoast SEO plugin. Deze en nog meer instellingen behandel ik de volgende keer.
Deel je dit bericht voor mij op social media? Dit waardeer ik erg.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd: pas jij deze trucjes al toe of ga je dat juist nu doen? Laat je reactie achter.