Bloggen op je website is cruciaal. Je haalt bezoekers binnen en wekt vertrouwen op. Mijn eerdere artikel over de voordelen van bloggen ondersteunt dit. Het schrijven van een blog is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe schrijf je nu een goede blog? In dit artikel een paar tips die je hierbij helpen.

Een goed begin is het halve werk. En met het goede begin volgt de rest. Vandaar dat ik ook de tips met jullie wil delen.

  • Denk bij het schrijven aan je doelgroep

Je doelgroep zijn je (potentiële) klanten. Hen wil je naar je website lokken. Bedenk wat je doelgroep interessant vindt om te lezen en schrijf hier over.  Doe regelmatig onderzoek naar datgene wat ze willen lezen. De doelgroep voelt zich hierdoor gewaardeerd en bezoekt sneller je website.

  • Het onderwerp

Schrijf over actuele onderwerpen. Gaat er iets veranderen in je vakgebied of worden er nieuwe regels opgesteld, gebruik dit als onderwerp in je blog. Actuele gebeurtenissen zorgen voor veel inspiratie om over te schrijven. Uiteraard is het belangrijk om te schrijven over het onderwerp waar jij iets vanaf weet en waar je je doelgroep mee helpt. Zorg voor diversiteit. Vraag bijvoorbeeld collega’s om eens iets te schrijven of gastbloggers die van zich laten horen. Een gastblogger geeft je extra reclame omdat die persoon ook fans heeft die op deze manier in aanraking komen met jouw website.

Een nieuwsbericht hoeft niet altijd over actuele onderwerpen te maken. Schrijf over iets wat klanten vaak aan je vragen, advies wat je klanten geeft of geen praktische tips. Het hoeft niet altijd nieuws te zijn. Mensen willen met jouw nieuwsbericht een probleem opgelost krijgen, daar speel je op in. Jij weet alles van jouw expertise, een ander niet.

  • Houd je blog overzichtelijk

Lezers houden van duidelijkheid en willen overzicht. Behandel één onderwerp per blog en gebruik korte alinea’s.

  • Titel

De titel van een blog wordt het eerste gelezen. Schrijf een actieve, prikkelende en uitnodigende titel waarbij mensen ook echt het gevoel hebben dat ze iets gaan leren. Uiteraard moet de titel wel gerelateerd zijn aan het onderwerp.

Enkele voorbeelden:

  1. Met deze oplossing wordt je omzet verhoogd
  2. Voorkom de grootste blunder die iedere ZZP’er maakt
  • Vraag je lezers om tot actie over te gaan

Verleid je bezoekers om actie te ondernemen nadat ze je blog hebben gelezen. Zorg dat ze zich in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief of als je bijvoorbeeld schrijft over een nieuwe actie, de bezoeker wordt overgehaald om ook daadwerkelijk gebruik te maken van deze actie.

  • Social Media

Attendeer je doelgroep en andere ge:interesseerden op de blog die je hebt geschreven. Dit doe je door je blog te verspreiden via social media of je nieuwsbrief. Gebruik social media share-buttons in je artikel zodat mensen de inhoud ook kunnen delen.

  • Gebruik tussenkopjes, bullet points of nummering

Om je artikel overzichtelijk te houden gebruik je tussenkopjes, bullet points (•) of nummering. Een lezer kan de blog op deze manier snel scannen en pikt datgene eruit wat interessant voor hem is. Ook is je blog op kleine schermen (mobiel) prettig te lezen. Wil je het ook overzichtelijk houden voor Google, maar dan gebruik van kopteksten.

Titel is kop 1
Sub-kop is kop 2
sub-sub kop is kop 3

Opsomminglijst WordPress

  • Juiste structuur

Zorg voor een goede structuur in je artikel. Geef in je inleiding duidelijk aan waarover je gaat schrijven. Een veel toegepaste schrijfstijl is de AIDA-formule. AIDA staat voor Attention, Interesting. Desire, Action. Als je dit als rode lijn door je artikel laat lopen dan schrijf je vrijwel automatisch goede teksten.

Een korte uitleg over de AIDA-formule
Attention: wek de aandacht van de lezer. Een bezoeker besluit in een paar seconden (vrouwen 4 en mannen 6 seconden) of de website of het artikel interessant is voor hen. Probeer met een knallende opening te komen waar je lezer niet om heen kan.

Interest: je wilt de lezer geïnteresseerd houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te schrijven over je eigen relatie met het onderwerp. De lezer moet zich met jou verbonden voelen. Dit kun je ook doen door de lezer enkele vragen te stellen zodat ze gaan nadenken over het onderwerp.

Desire: je gaat de behoefte creëren bij de lezer. Waarom is het zo belangrijk voor hem en wat schiet hij er mee op.AIDA-model

Action: als je de tekst op de juiste manier hebt geschreven heb je de lezer overgehaald om in jouw diensten te geloven. Het enige wat je nog moet doen is de lezer de mogelijkheid te geven om actie te ondernemen. Dit kan zijn het inschrijven op je nieuwsbrief of een betalingsknop om iets aan te schaffen. Zorg dat de actieknop duidelijk en zichtbaar is voor de lezer.

  • Versterk je verhaal door bronnen en praktijkvoorbeelden

Uitspraken doe je snel. Bewijs je uitspraken met bronnen, cijfers en gebruiksvoorbeelden. Je wekt vertrouwen op bij de lezer.

  • Gebruik afbeeldingen

Afbeeldingen zeggen meer dan 1000 woorden. Een aantrekkelijke afbeelding trekt de aandacht om verder te lezen. Bedenk een beeld dat je zelf kunt fotograferen of maak gebruik van stockfotografie. Laat je afbeeldingen maken of maak je ze zelf? Dan heb ik een paar leuke tips in mijn artikel ‘Artikel (laten) maken of van internet halen’. Doe er je voordeel mee. Gelijk ook je afbeeldingen optimaliseren voor Google? Zorg dan voor een juiste bestandsnaam op de computer en een alt-tekst. Lees in elk geval het nieuwsbericht over afbeeldingen optimaliseren voor Google.

  • Controle van je tekst

Begin gewoon met het schrijven van je tekst. Spreektaal is geen probleem. Nadat de informatie op papier staat controleer je de tekst. Je verdeelt de tekst in korte alinea’s en voegt witregels toe. Voeg tussenkopjes toe en maak gebruik van opsommingtekens.

Voordat het artikel gepubliceerd wordt bekijk je het op fouten. Ontbreekt er nog informatie, zet de spellingscontrole aan en vraag iemand anders om je tekst na te lezen. Jij begrijpt het maar voor een ‘leek’ moet het ook begrijpbaar zijn.

  • Houd je blog up-to-date

Jouw blog blijft jaren online staan. Zorg ervoor dat je artikels up-to-date zijn en de laatste informatie bevat. Je wilt lezers helpen met jouw informatie. Onjuiste of gewijzigde informatie helpt hen vaak averechts,

  • Content is king!

Dit is echt een veelgebruikt begrip in de marketingwereld. Het schrijven een een goede blog kost je tijd, maar het levert je op een gegeven moment resultaat op. Een nieuw artikel is namelijk een nieuwe pagina op je website. De zoekmachines reageren hier positief op en je doelgroep gaat jou zien als een expert en krijgt vertrouwen in je. Dat is natuurlijk wat je wilt.

Meer tips?

Mis je tips om een aantrekkelijke blog te schrijven? Laat ze mij weten in een reactie.