Gastblog van: Meta Groot Antink – Tekst met Pit

Ooit schreef ik een blog over de rampzalige combinaties van fysiotherapeuten en hun websites. Maar hoe zit het dan met de coaches op het gebied van voeding, lifestyle en gezondheid?

Ik zie ‘jullie’  werkelijk als paddenstoelen uit de grond schieten. En gelukkig is het ook de ziektekostenverzekeringen (eindelijk!) opgevallen dat je met dit soort preventie misschien wel héél veel geld kunt besparen op de lange termijn… voor onze hele maatschappij.

Maar goed. Feit blijft staan dat jij je als gezondheidscoach nog wel even moet profileren tussen al jouw collega-ondernemers.

Je website is daarbij van het grootste belang, wat je aanpak ook is, wat je tarieven ook zijn en hoe je je klanten ook wilt benaderen. Omdat die website toevallig ook precies mijn vakgebied is, geef ik je hierbij alvast vijf eyeopeners waar je écht rekening mee zou moeten houden als je via je website nieuwe klanten wilt aantrekken.

1: Maak het PERSOONLIJK.

Verreweg de belangrijkste. Je kan een súper gelikte website laten bouwen voor weinig geld, met de meest prachtige foto’s van strakke lijven en heerlijke voeding. Maar. Die. Website. Zegt. Helemaal. Niets. Over. Jou.
De potentiële klant ervaart het als een tijdschrift. Neemt zichzelf waarschijnlijk voor om nu echt iets te gaan DOEN. Maar jou bellen? Dat zit er niet in. Waarom jou? In hun eigen sportschool zit toch ook zo’n soort voedingscoach?

De oplossing: een persoonlijke website. Die jou laat zien. Met je hoofd, je lijf, je werkomgeving. Zodat jouw lezer zichzelf herkent, of dingen herkent waar hij of zij ook naar verlangt. Dat geeft een klik. En een klik maakt de kans 100x groter dat ze bellen. Al is het maar om je stem te horen. De rest moet jij doen.

2: Maak het INFORMATIEF.

De tweede pijler van je website is informatie. Informatief en wervend zijn niet direct hetzelfde. Natuurlijk ga je marketingtechnieken gebruiken om jouw lezer bewust te maken van het feit dat zij een probleem hebben – of een wens – en dat jij hen daarbij kunt helpen. Misschien dat je zelfs nog wat extra zout in de wonde wrijft, via je tekst. Je wilt immers wel dat de lezer inziet dat er niets verandert als ze nu niet iets gaan doen.

Maar zorg er wel voor dat je ook échte informatie biedt. Niet roepen dat jij een prachtig pakket hebt en dat je lezer mag bellen voor meer informatie.

Nee.

Benoem het. Welk resultaat kun jij beloven? En vooral, wat zijn die stappen die jij samen met je klant gaat nemen. Hoeveel keren zie je elkaar? Hoe lang per keer? In welk tijdsbestek? Wat moet jouw klant zelf nog doen? Krijgen ze huiswerk?

Noem man en paard: dus aantallen, data, prijzen etcetera. Daarmee geef je je lezer de ruimte om zélf een beslissing te nemen. En hoe smeuïg en slim jouw teksten hen ook verleiden, je wilt wel dat ze zélf kiezen.

Vergeet dus niet om een stukje geruststelling in te bouwen. Zorg ervoor dat je de ‘wat….als… ‘ vóór bent. Wat als je klant tussendoor een paar lessen mist? Of als ze een terugval krijgen? Hoe ondersteun je ze dan? Hoe zorg je ervoor dat ze dit keer wel hun doel halen?

En daarmee kom ik meteen bij het volgende punt.

3: Blijf TROUW aan jezelf.

Daarmee bedoel ik: beloof geen dingen om het beloven. En laat zien hoe jij als coach bent. Je wilt immers klanten die passen bij jou en jouw aanpak. Die zullen resultaat halen, het samenwerken zal een feestje zijn en na afloop worden zij je grootste ambassadeurs.

Die specifieke klanten kunnen alleen voor jou kiezen als jij laat merken hoe je over bepaalde dingen denkt.

Neem personal trainers.

De één is echt van het type: ‘als ik zeg dóórgaan, dan gá je door!’. Voor sommige klanten is dat precies wat ze nodig hebben. Geen ruimte voor geneuzel, de zweep erover. Even overdreven dan hé?!

Maar je hebt ook ander personal trainers. Die bieden juist dat luisterend oor. Zorgen ervoor dat de klant eerst zijn of haar hart kan luchten. En gaan dan fysiek aan de slag, omdat er blijkbaar eerst ruimte gemaakt moest worden in het hoofd.

Beide type trainers kunnen geweldige resultaten halen! Maar: met een totaal verschillend type klant.

Zorg ervoor dat jij laat merken welk type coach je bent.

  • Dat doe je door over jezelf te vertellen op de Over jou pagina.
  • Dat doe je ook door ánderen over jouw aanpak te laten vertellen in de testimonials.
  • En dat doe je ook al op je social media. Laat zien of jij het type van ‘niet lullen maar poetsen’ bent, of deel juist regelmatig interessante content over de psychische kant van jouw vak.

Zeker via die social media mag je af en toe wat scherper zijn. Wanneer de mensen die dat lezen, doorklikken naar je website, is het dus wel belangrijk dat je daar dezelfde lijn doorzet, misschien iets milder.

Is dat het geval?

Dan hebben je lezers een goed beeld van jou. Van jouw aanpak. Van wat je precies aanbiedt. Kortom: ze hebben allemaal ingrediënten waarmee ze doorzien waarom ze liever jou bellen dan die andere personal trainer bij jou om de hoek. Bied ze een gratis kennismaking aan om ze te bewegen om NU in actie te komen, en jouw praktijk kan groeien als een gek!

Je merkt het misschien; ik ben het type van de enthousiaste tekstschrijver! Ik ben helemaal gericht op marketing, op het krijgen van klanten en ik doe alleen websites. Wil je daar hulp bij, kijk dan vooral even op mijn website. Maar ik weet zeker dat je van Anne-Lys ook al een heleboel kunt leren. Zij heeft in elk geval een website met PIT: Persoonlijkheid, Informatie en helemaal Trouw aan zichzelf.

Heel veel succes met je marketingwebsite!