Vrij vaak kom ik een website tegen waar erg goed nagedacht is over het design. Een website die anders dan anders is en waar gezocht moet worden naar de functionaliteit. Heel erg leuk, maar is dat wat we willen? Is een creatieve website nog wel van deze tijd?

Ons gedrag op internet is de laatste jaren sterk veranderd. Zo’n 10 jaar terug (2007/2008) was het design van een website nog niet belangrijk. Een lelijke website kon nog net zo effectief zijn. Nu straalt een strak design effectiviteit en vertrouwen uit. Een bedrijf wordt serieus genomen. Een lelijke website geeft de bezoeker al enige informatie over hoe je naar de buitenwereld treedt. Het design van de website is een maker of kraker geworden.

Herkenning en vertrouwen

We zitten steeds vaker op internet en bezoeken websites via onze mobiele telefoon. We zoeken naar duidelijke websites, websites waar we gelijk vinden wat we nodig hebben. Als persoon zijn we op zoek naar herkenning. Herkenning geeft vertrouwen, we zijn eerder geneigd om te klikken op iets herkenbaars. Hoe creatiever je website, hoe moeilijker het is voor de klant om te vinden wat hij zoekt. De focus gaat verloren en dit gaat weer ten koste van de inhoud die gelezen wordt.

Kijk wat anderen doen

Vaak wil je een website anders dan anderen, een website waarmee je op een andere manier gepresenteerd wordt op internet. Focus je hier niet op. Zorg voor de effectiviteit op de website in plaats van de creativiteit. Kijk juist hoe je concurrenten het doen en hoe de grotere bedrijven zich presenteren op het internet. Het design van veel van deze websites komt overeen. Zij hanteren dezelfde richtlijnen waardoor vertrouwen en herkenning optreedt. De bezoeker weet  gelijk waar de informatie gevonden kan worden. De gebruiksvriendelijkheid is hoog.

Google desing guide

Google heeft zelfs een script geschreven over hoe een aantrekkelijke website wordt vormgegeven. De Google Design Guide laat zien wat het beste werkt op het internet. Ze geven onder meer weer hoe afbeeldingen werken, welk lettertype het effectiefst is, welke afstanden er tussen teksten horen en hoe buttons het beste ingezet kunnen worden. Een mooi lettertype is leuk maar levert vaak minder kliks op dan een strak lettertype.

Effectief design in plaats van creatief design. 

Ga voor een effectieve en kwalitatieve website. Houd het simpel en rustig. Vermijd randzaken die de aandacht van bezoekers eisen. De bezoeker wil niet hoeven zoeken naar de informatie. Een simpel webdesign is gebruiksvriendelijk.

Richt jij je op de effectiviteit van je website of ga je toch voor een mooi design? Ik ben wel benieuwd. Laat een reactie achter.