In het artikel van vorige week heb ik aangegeven hoe belangrijk het is om een website te hebben die geschikt is voor publicatie op de smartphone. Afgelopen weekend volgde ik een webinar van internetdeskundige Tonny Loorbach, ook hij gaf aan dat een website die niet mobielvriendelijk is nadelig is voor de zoekresultaten. Bij het ontwikkelen van een goede mobiele website heb je met een aantal dingen rekening te houden, onder andere de meta-omschrijving. Zoals vorige keer beloofd kom ik hier op terug.

Wat is de meta omschrijving?

Meta-omschrijving van Herder Beeld en Tekst

Meta-omschrijving van Herder Beeld en Tekst Wijnjewoude.

Voor degene die niet weten wat de meta-omschrijving is ga ik hier eerst op in. Bij een zoekopdracht in Google komt er een blokje tekst onder de link van de website, dit is de meta-omschrijving. Hierin wordt beknopt weergegeven wat men kan verwachten op de webpagina. Het is de plek voor een wervelende tekst om de bezoeker over te halen om de website te bezoeken. Zoals in de afbeelding hiernaast is het woord ‘Herder Beeld en Tekst’ vetgedrukt. Ik heb Google deze zoekopdracht gegeven en die vindt de woorden terug in de meta-omschrijving.

De meta omschrijving zelf invullen

In de meeste programma’s waarin websites worden gebouwd kan de meta-omschrijving zelf ingevuld worden. Wanneer dit niet gedaan wordt vult de zoekmachine dit zelf in. Vaak worden er halve zinnen weergegeven omdat het aantal leestekens overschreden wordt of worden er meerdere zinnen door elkaar gehaald zodat de tekst niet goed leesbaar is. Schrijf dan ook altijd de meta-omschrijving zelf. Je hebt dan de volledige controle over datgene wat in de zoekresultaten weergegeven wordt. De meta-omschrijving mag niet langer zijn dan 150 woorden. Wees creatief en gebruik zoveel mogelijk van dit aantal tekens voor een wervelende tekst om bezoekers naar je pagina te krijgen.

De meta omschrijving voor mobiele weergaven

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht wordt een mobiel goed werkende website aangeduid met de woorden ‘voor mobiel’. Dit heeft effect voor je meta-omschrijving. Een meta-omschrijving bestaat uit maximaal 150 woorden. Omschrijvingen die meer woorden bevatten worden door de zoekmachines afgebroken met drie puntjes. Veel meta-omschrijvingen die op de desktop wel het juiste aantal leestekens bevat worden op de mobiel afgekapt. Google gebruikt minder leestekens bij mobiele weergaven. Daar komt bij dat het woord ‘voor mobiel’ ook nog eens 14 tekens van je meta-omschrijving af pakt.

Schrijf een kortere meta omschrijving voor je mobiel

Wil je een goede meta-omschrijving op de mobiel, hou dan de leestekens beperkt. Op de mobiel wordt de meta-omschrijving weergegeven in ongeveer 100 leestekens. Probeer dan ook in maximaal 100 woorden een wervelende tekst te schrijven.