Wil je de omzet van je onderneming verhogen? Let dan goed op, ik heb één goede tip voor je: begin met e-mailmarketing. Of als je dit al doet, gebruik dan een strategie om dit nog beter te doen.

Waarom e-mailmarketing

Hoe groter je lijst met e-mailadressen, hoe groter je omzet. Een e-maillijst heeft een aantal functies:

  • Je bouwt een relatie op met potentiële klanten en onderhoudt deze
  • De eerste stap naar verkoop begint
  • je hebt 100% de eigen regie in handen. Jij bepaalt wanneer een mail verstuurt wordt
  • De kosten zijn laag maar je bereikt iedereen op je lijst
  • Je komt in de inbox van de geadresseerde. Dit is het intiemste stukje van de communicatie kanalen. Het voelt voor de ontvanger vertrouwd. De ontvanger reageert er sneller op dan bijvoorbeeld een post op social media. Niemand anders leest zijn reactie.
  • Je toont op een unieke manier je expertise, dus datgene waar jij goed in bent
  • Je kunt je aanbod op een gemakkelijke manier verspreiden

Hoe krijg ik mensen op mijn maillijst?

Je mag niet meer iedereen zomaar gaan mailen. Personen moeten daarvoor toestemming hebben gegeven. Wel mag je al jouw klanten toevoegen aan je lijst. Denk er wel even aan of iemand die 5 jaar geleden iets bij je heeft gedaan nu nog steeds als klant wordt gezien.

Je kunt een inschrijfformulier op je website zetten met de vraag of mensen zich in willen schijven voor de nieuwsbrief. Maar om e-mail marketing goed voor je te laten werken en om je e-maillijst uit te breiden heb je een goede weggever nodig. Een checklist, een e-book, een video of een whitepaper over jouw expertise. Een document waarmee je de potentiële klant helpt. Iets wat ze graag willen hebben omdat ze er naar op zoek zijn.

Als men dit wil downloaden vanaf de website moet een e-mailadres achtergelaten worden. Zo heb je een win-win situatie. Jij hebt het mailadres en zij hebben het document waar je ze mee helpt om hun probleem op te lossen. Deze mensen kun jij gaan mailen met je aanbod en je nieuwtjes.

Automatische mails

Tijdrovend? Als je alles goed instelt hoeft dit absoluut niet zo te zijn. Met een goed e-mailprogramma kun jij automatische mails instellen. Bijvoorbeeld een mail die elke nieuwe inschrijver op je mailinglijst ontvangt of een serie opeenvolgende mails na het downloaden van je document waarmee je de geadresseerde meeneemt naar je aanbod. Het lijkt allemaal heel persoonlijk waardoor men denkt dat jij op dat moment de mail net gemaakt hebt. Maar niets is minder waar. En het grappige is dat mensen er ook op reageren.

Interesse?

Heb je interesse in e-mai marketing? Wil je meer weten over een goed mailingprogramma of heb je hulp nodig bij het opstellen van je weggever? Laat het me weten, ik help je er graag mee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij al ervaring hebt met e-mail marketing? En wat je ervaring is.

Regelmatig geef ik workshops over e-mailmarketing in Drachten. Bekijk wanneer de eerstvolgende is.