Als ik jou en je collega’s vraag of je aan e-mailmarketing doet zegt het grootste gedeelte nee. De interesse is er wel maar vaak is het de onkunde. Hoe kan dit toegepast worden in het bedrijf en hoe kunnen mailadressen verzameld worden. Door het lezen van dit inspiratieblog hoop ik je ideeën te geven zodat je gelijk zin hebt om aan de slag te gaan.
De term e-mailmarketing is je vast bekend. Maar toch nog even een definitie er van: ‘het is een online marketing vorm waarbij (potentiële) klanten door middel van e-mail worden benaderd.’
Waarom e-mailmarketing?
Laten we bij het begin beginnen. Waarom is e-mailmarketing zo’n fijne tool om in te zetten? Ik geef je een paar redenen:
- Je bouwt een vertrouwen op met je (potentiële) klant
- Met e-mailmarketing blijf je op het netvlies van de ontvanger
- het is effectief en goedkoop
- E-mailmarketing is te automatiseren. Het goed inrichten is een karweitje maar als het eenmaal staat heb je er weinig omkijken meer naar
- Het is minder vluchtig dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram
- Een e-mail kun je personaliseren en targetten. Je geeft de juiste informatie aan de persoon die er belang bij heeft. De e-mail kun je personaliseren waardoor het lijkt of je echt voor hem of haar schrijft.
- De ontvanger van de mail heeft zelf aangegeven jouw nieuwsbrief te willen ontvangen. Hij of zij is dus oprecht geïnteresseerd
Word je al enthousiast? Regelmatig hoor ik ook weleens wanklanken van ondernemers. Argumenten om er niet mee te beginnen;
‘Ja maar, mensen krijgen al zo veel mailings binnen. Ze zitten niet op die van mij te wachten’
‘Ik weet echt niet waar ik over moet schrijven’
‘Het kost me veel (kostbare) tijd’
Oké, ik ben het met je eens. Mensen krijgen veel mails binnen. Dat is bij mij niet anders. Maar ik schrijf me ergens voor in als het interessant is. Als het me helpt bij mijn doelen.
Een paar voorbeelden:
Stel dat iemand, we noemen haar even Evelien, aan de keukentafel zit en besluit om meer te willen gaan bewegen. Het liefst in groepsverband. Ze gaat op internet zoeken naar wat er in de buurt te vinden is. Ze beland op je website en Evelien raakt enthousiast over je aanbod. Je bent bewegingscoach, geeft groepslessen en individuele lessen. Daarnaast geeft je voedingsadviezen. Alles voor een gezondere leefstijl. Jij hebt een gratis weggever in de vorm van een videoreeks waar je Evelien 20 dagen elke dag een video stuurt met simpele bewegingstips. Evelien wil die weggever en schrijft zich in en staat toe dat ze op je mailinglijst komt.
Evelien heeft er zelf voor gekozen om zich in te schrijven omdat ze geïnteresseerd is in jouw diensten en dus tot jouw doelgroep behoort. Misschien is ze dat over een jaar wel niet meer, maar dan schrijft ze zich wel weer uit.
Of neem Klaartje, moeder van een 12 jarige dochter die erg onzeker is over haar zelf. De overgang naar de brugklas is haar te veel en ze heeft hulp nodig. Ze vindt jouw als kindercoach en besluit zich aan te melden voor je mailings. Op dat moment heeft ze jouw hulp nodig. Als haar dochter na een paar jaar haar onzekerheid heeft overwonnen zijn jouw mailings niet meer interessant maar hoort ze ook niet meer bij jouw doelgroep.
Jij bent de coach met ervaring. Je weet zoveel, jij bent immers de expert. Er is altijd wel iets om over te schrijven. En ken je doelgroep, wat houdt hen bezig. Je komt dagelijks zoveel klanten tegen. Je bent met ze in gesprek. Zij hebben vragen, zij komen naar je toe met een reden.
Voorbeelden voor content:
- Een ervaring die je zelf hebt meegemaakt
- Veelgestelde vragen
- Tips
- Adviezen
- Aanbiedingen
Tijd kan een dingetje zijn. Ik raad altijd aan om een blok in je agenda te zetten zodat je de tijd hebt om de mailing te schrijven. Ga plannen en werk vooruit. Zit je in een flow, schrijf dan alvast een paar nieuwsbrieven. In het mailingprogramma kun je inplannen wanneer dit verstuurt moet worden. Zo bespaar je jezelf tijd en heb je echt even gefocust met je mailing bezig. Je kunt natuurlijk ook een ander vragen om je nieuwsbrief te versturen. Huur bijvoorbeeld een VA in, zij zijn er in gespecialiseerd.
Hoe ga je mailadressen verzamelen?
Oké, je gaat aan de slag. Houd in je achterhoofd dat je niet zomaar iedereen een mail mag sturen. Men moet daar toestemming voor hebben gegeven. Huidige klanten waar je een betaalrelatie mee hebt mogen wel op je mailinglijst. .
Je kunt een inschrijfformulier op je website plaatsen waar mensen zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Mensen geven niet zomaar hun mailadres af, daar moet wat tegenover staat. Een weggever bijvoorbeeld. Geef gratis kennis weg in ruil voor het mailadres. Het blijkt een gouden combinatie. Wees niet bang dat je te veel kennis weggeeft. Mensen moeten je leren kennen, je leren vertrouwen. Het blijft algemeen. En het is vaak maar een topje van de hele berg met informatie die jij bezit.
De weggever
Een aantal voorbeelden die jij kunt gebruiken voor het maken van een weggever. Je kunt kiezen voor het schrijven van een e-book, het maken van een videoreeks of maak een checklist die men kan downloaden.
voedingsdeskundige – gezonde recepten
bewegingscoach – oefeningen die je thuis kunt doen voor meer beweging
babyconsulente – tips voor nieuwe ouders
kindercoach – zo krijgt je kind meer zelfvertrouwen
verloskundige – bereid je alvast voor op de bevalling
masseur – voorkom stijve spieren
Je weggever plaats je op je website. Je gebruikt je sociale media kanalen om het te promoten en hoopt op veel downloads zodat je een mooie lijst met mailadressen opbouwt.
Er zijn speciale programma’s waarin je deze mailadressen verzamelt. Zelf gebruik ik Active Campaign. Hier vertel ik je de volgende keer meer over.
Voor nu hoop ik dat ik je wat inspiratie heb gegeven om ook te starten met e-mailmarketing.