Het versturen van effectieve nieuwsbrieven is zo waardevol voor je onderneming. Maar mag je zomaar iedereen mailen, hoe kunnen mensen zich abonneren op je nieuwsbrief en hoe krijg je deze abonnees op je nieuwsbrief? Er komt meer bij kijken dan je vaak in de gaten hebt.

  • Nieuwsbriefmodule

Keuzestress in het soort programma dat je gebruikt voor je nieuwsbrief? Ik snap het wel. Er zijn er ook veel; mailchimp, mailpoet, Laposta, Autorespond en Active Campaign zijn een paar voorbeelden. Ik werk met Active Campaign. Je betaalt er wel een klein bedrag voor (vanaf 7,70 dollar per maand) maar je krijgt er heel veel voor terug. Het is het absolute nummer 1 e-mailprogramma van dit moment. Een goed nieuwsbriefprogramma is dé motor achter je bedrijf. Het moet niet alleen nieuwsbrieven kunnen versturen, maar ook zorg dragen voor de follow-up.

Een goed e-mailprogramma heeft het volgende:

  • Alle contactinformatie op 1 plek. Contactgegevens staan maar 1x in je systeem
  • Het bijhouden van interesses van je contactpersonen
  • Automatische mails versturen
  • Het inplannen van een cursusreeks, videoreeksen of mails
  • Het moet gebruiksvriendelijk zijn
  • Werkt feilloos samen met andere systemen
  • Betaalbaar
  • Begrijpelijke en gedetailleerde statistieken van verstuurde nieuwsbrieven

Active Campaign heeft dit. Via je eigen account stel je een sjabloon op geheel in eigen huisstijl, helemaal hoe jij het wilt hebben. De eerste keer kost het meer tijd, maar deze gebruik je telkens weer. Bij nieuwe inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief via de website of facebook worden deze automatisch in mijn lijst gezet. Ik heb verschillende automatiseringen ingesteld zodat nieuwe inschrijvers deze automatisch krijgen. Ik zie in één oogopslag welke contactpersoon welke mail heeft ontvangen, wat die er mee heeft gedaan en wat er van de automatische mails nog verstuurd moet worden.

Voorheen werkte ik met MailChimp. Op zich niets mis mee maar ik liep tegen enkele beperkingen aan. Mailchimp is wel gratis, maar bij deze variant wordt het logo van Mailchimp getoond in de nieuwsbrief, niet echt professioneel. De betaalbare versie van Mailchimp is duurder dan Active Campaign waar je gelijk ook meer mogelijkheden hebt.

Meer weten over dit programma? Kijk eens bij mijn cursus aanbod of neem contact met me op.

  • Mag je iedereen een nieuwsbrief sturen?

Nee, je mag niet zomaar iedereen een nieuwsbrief sturen. Geadresseerden moeten vooraf toestemming  geven. Hiermee worden spam klachten voorkomen. En Nederland heeft een anti-spam beleid.

Plaats bijvoorbeeld op je website een opt-in formulier waarbij mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief.  Op mijn website heb ik een opt-in formulier. Deze is door middel van een plugin gekoppeld aan Active Campaign, zodat inschrijvers automatisch op mijn e-maillijst komen te staan.

Je bent wettelijk verplicht om in elke mail de afzender te noteren en een uitschrijflink te plaatsen. Abonnees moeten bij elke nieuwsbrief de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven voor de nieuwsbrief.

Maar hoe zit het dan met bestaande klanten?

Van bestaande klanten heb je geen toestemming nodig om het mailadres op de mailinglijst te zetten, mits je hen nieuwsbrieven stuurt die over de dienst of het product gaan wat jij ze hebt geleverd. Je klant moet wel altijd op de hoogte zijn van het plaatsen op de mailinglijst zodat hij dit kan weigeren.

  • Hoe mensen zich kunnen abonneren

Zorg voor verschillende mogelijkheden om de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen bij mensen. Zet inschrijfformuliern op je website, vermeld het via je social media kanalen en gebruik je
e-mailhandtekening hiervoor. Is het doel van je website het verzamelen van e-mailadressen om hen specifiek te kunnen mailen? Vermeld het formulier prominent op de website of plaats een pop-up op je website zodat het inschrijfformulier bij iedereen onder de aandacht komt.

  • Het ontvangen van abonnees

Hoe groter je lijst, hoe meer mensen je bereikt en hoe meer omzet dit oplevert. Deze abonnees krijg je helaas niet zomaar. Zet zoals hierboven vermeld een inschrijfformulier op de website en maak een gratis weggever die mensen kunnen downloaden voordat ze hun mailadres hebben gegeven.

  • Bepaal je strategie

Bedenk voordat je nieuwsbrieven gaat sturen wat je ermee wilt gaan doen. Bepaal hoe vaak je de nieuwsbrief gaat versturen, wat het doel van de nieuwsbrief is, wie je wilt benaderen met welke boodschap en wat de inhoud wordt. Stel bij voorkeur een content kalender op zodat je weet welke informatie wanneer wordt verstuurd. Zo voorkom je dat de nieuwsbrief in een korte tijd in elkaar gezet moet worden en je op het laatste moment nog op zoek moet gaan naar content, dat gaat ten koste van de inhoud.

Meer informatie?

Er komt nog al wat kijken bij het opstellen van een nieuwsbrief en e-mailmarketing. Met de bovenstaande informatie heb je nog geen e-mail gestuurd. De volgende keer ga ik dieper in op de tips en trucs voor het versturen van een krachtige nieuwsbrief.

Wil je graag weten of e-mailmarketing iets voor jou is? Kom dan naar mijn workshop of probeer één van mijn andere workshops om alles te weten te komen over deze interessante manier van marketing.