Regelmatig spreek ik met mensen over e-mailmarketing. Als ik hen vertel hoe belangrijk e-mailmarketing is hoor ik vaak tegenstribbelingen. Er kleven nogal wat clichés aan deze effectieve manier van marketing. Terecht? Nee, deze clichés kunnen de prullenbak in.

Ik wil mijn doelgroep niet overladen met mailtjes

De ontvangers hebben zelf gekozen om op je mailinglijst te staan. Ze zijn geïnteresseerd in jouw diensten. Mail daarom regelmatig. Doe je dit niet, dan wordt je vergeten. Bij weinig mailverkeer, wordt je mail door de ontvanger gezien als SPAM. Ontvangers vergeten dat ze zich voor de mailing hebben aangemeld. Ontvangen ze wel een keer iets, dan schrijven ze zich gelijk uit. Jij helpt klanten door hen te helpen met hun probleem, dat wordt gewaardeerd.

Mensen krijgen al zo veel mail, mijn mail gaan ze toch niet lezen

In 2015 is er een nationaal e-mailonderzoek geweest. Het blijkt een groot misverstand te zijn dat mails niet worden gelezen en dat ze als irritant worden gezien. Maar liefst 72% van de deelnemers geeft aan dat ze in de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek een aanschaf hebben gedaan nadat ze een commercieel bericht via de e-mail kregen. E-mail krijgt ook het meeste vertrouwen van de ondervraagden. Ontvangers vertrouwen het meer dan berichten via bijvoorbeeld what’s app, facebook of twitter.

Je bereik ten opzichte van Social Media is hoger. Maar liefst 70% van de ondervraagden geeft aan dat ze het liefst via de e-mail informatie van een bedrijf ontvangen. Benieuwd naar de gehele uitslag? Download de resultaten via het Nationaal E-mail onderzoek 2015.

Ik heb niets interessants te vertellen

Onzin. Vaak onderschatten ondernemers hoeveel ze eigenlijk weten en hoe geïnteresseerd klanten daarin zijn. Je hebt altijd genoeg te vertellen over wat je verkoopt. Waarschijnlijk kun je urenlang over je product spreken als ernaar gevraagd wordt. Deze onderwerpen kun je ook gebruiken in je nieuwsbrief. Jouw doelgroep zit op jouw verhalen te wachten. Je onthoud je klanten een heleboel als jij ze geen verhalen vertelt. Je abbonees zijn geïnteresseerd in je product en willen daar meer over weten.

Toch geen onderwerpen genoeg? Misschien heb je iets aan deze ideeën:

  • Ga in op actuele onderwerpen
  • Beantwoord vragen van klanten
  • Geef informatie over je ondernemerschap
  • Vertel verhalen van klanten
  • Interview een interessant collega
  • Ga vakjargon uitleggen

Overtuigend?

Zat je ook in twijfel om te beginnen met e-mailmarketing? Dat hoeft niet. Trek de stoute schoenen aan en begin. Ik help je er graag mee. Wil je weten hoe je een mailinglijst opbouwt, wat je wel en niet mag versturen en welk programma je het beste kunt gebruiken? Ik geef regelmatig workshops. De eerstvolgende is op woensdagavond 21 september.