Laatst was ik gesprek met één van mijn klanten. Ik noem haar Evelien. Ik vraag haar of ze weet wat klanten van haar vinden. Nee is haar antwoord. Ik vraag of ze dat weleens aan haar klanten vraagt. Nee, ze geeft aan dit niet te doen.

Ik vertel haar hoe belangrijk het is om dit wel te doen en ze raakt geïnspireerd. Nu staat het vast in haar agenda. Elke keer nadat ze een klant heeft geholpen vraagt ze aan hem of haar een recensie achter te laten via Facebook of Google of een testimonial te schrijven voor haar website.

Waarom is dit zo belangrijk?

Klanten zijn je beste ambassadeurs. Laat ze over jou en je bedrijf spreken. Je doelgroep ziet graag bewijzen voordat ze met jou in zee gaan. Mensen houden niet zo van veranderingen. Door met jou in zee te gaan gaat er iets veranderen. Maar voordat ze deze stap zetten zien ze graag dat jij waarmaakt wat je belooft.

Deze bewijslast kan op meerdere manieren getoond worden:

  • Testimonials
  • Cijfers
  • Oorkondes en awards

Testimonials

Dit zijn reacties van tevreden klanten die je op je website kunt plaatsen. Of je krijgt ze via Google of Facebook. Anderen gaan je vertrouwen omdat je laat zien wie je hebt geholpen en waarmee.

Vraag je klant naar deze dingen:

  • Wat was de situatie voordat ze bij jou kwamen?
  • Waar heb jij ze bij geholpen en hoe is dat ervaren?
  • Hoe is de situatie nu

Het zou mooi zijn om een zo compleet mogelijk plaatje te hebben. Plaats bij de testimonial op de website het liefst een foto en als het van toepassing is een link naar de website. Zo weet de lezer dat het echt te vertrouwen is.

Cijfers

Een andere manier van bewijslast zijn cijfers. Zodra we cijfers zien willen we daar graag bij horen.  Hierbij kun je denk aan:

  • Het aantal downloads van je gratis weggever
  • Het gemiddelde cijfer wat mensen na een workshop geven
  • Hoeveel mensen je al hebt geholpen met het advies
  • Hoeveel producten je al hebt verkocht
  • Beoordelingscijfers van klanten
  • Testen die jij hebt gedaan

Geef jij workshops? Laat alle deelnemers achteraf een formulier invullen waarbij gevraagd wordt om in een cijfer uit te drukken hoe ze de workshop vonden. Het gemiddelde wordt jouw ‘rapportcijfer’ wat jij weer kunt gebruiken als bewijslast. Voorbeeld als bewijslast: 150 mensen beoordelen deze workshop met een 8,5.

Mensen willen hierbij horen. Doordat al 150 mensen de workshop beoordelen met een goed cijfer zal het wel een goede workshop zijn.

Of je hebt een weggever op je website. Deze is als voorbeeld al meer dan 750x gedownload. Plaats op je website 750+ mensen hebben dit ebook al gedownload.

Komen klanten bij je in de salon voor een behandeling? Vraag aan elke klant of ze een evaluatieformulier willen invullen waarin je ze vraagt hoe ze de behandeling hebben ervaren en wat het hen heeft opgeleverd.

Er is heel veel met cijfers mogelijk.

Oorkondes en awards

Je kunt ook iets anders inzetten om te laten zien dat je goed en te vertrouwen bent.

Keurmerken
Bekende personen met wie je samenwerkt
Awards als je die gewonnen hebt
Eventuele media-publicaties
Lidmaatschappen van verenigingen

Dit wekt vertrouwen omdat mensen weten dat partijen je dit niet zomaar hebben gegeven. Alles wat serieus is mag je op je website en in je marketing gebruiken.

Mensen zijn altijd op zoek naar de kortste weg van vertrouwen. Een logo zegt meer dan vele woorden, dus zet altijd het logo er bij. Het valt op en mensen kunnen gelijk de associatie met iets leggen.

Ik ben benieuwd, weet jij hoe klanten over je spreken.