Hoe kom ik in contact met mijn doelgroep? Een vraag die me veel gesteld wordt.

Ik ga er even vanuit dat jij weet wie je doelgroep is. Dat jij precies weet wat zijn of haar probleem is en op welke oplossing hij zit te wachten. Weet je dat nog niet? Dan raad ik je aan om dat eerst helder te hebben.

Weet je dat wel, lees dan zeker verder.

Kom in contact met je doelgroep

Zoek je doelgroep op en ga met ze in contact. Connect via Facebook, ga met ze in gesprek zodat jij erachter komt waar hij of zij behoefte aan heeft.

Een tijdje terug leerde ik Carla via Facebook kennen. Carla heeft het bedrijf ‘Met je kind de keuken in’. Ik stelde me voor in een Facebookgroep en gaf aan dat ik me bezig houd met de online zichtbaarheid van vrouwelijk ondernemers in de sport, voeding en gezondheid. Carla gaf als reactie dat zij mijn doelgroep is.

Geweldig, ik zoek haar op op Facebook en stuur haar een vriendschapsverzoek. Ik nodig haar uit voor mijn speciale Facebookgroep voor deze groep vrouwelijke ondernemers. Al snel blijkt dat ik ook een klant van haar had kunnen zijn. Ze richt zich namelijk op jonge moeders. En toevallig ben ik dat met mijn 6 maand oude dochter.

We komen met haar in contact. Zij stelt mij vragen over haar vakgebied zodat ze meer te weten komt over haar doelgroep en ik geef haar weer tips over haar Facebookpagina,

We volgen elkaar nog maar heel kort maar door de meerdere contactmomenten die we hebben gehad voelt het al vertrouwd en weten we wat we voor elkaar kunnen doen.

Win vertrouwen

Weet jij hoe anderen over je praten? Ik merk dat heel veel dat niet weten en ook niet naar vragen. Dat is zo jammer. Referenties zijn namelijk de manier om aan anderen uit te leggen hoe goed jij bent. Je kunt dit zelf doen maar als een ander dit doet komt dit veel geloofwaardiger over. Hij of zij is geholpen door jou en hoe fijn is het als anderen hier enthousiast van worden.

Vraag mensen die je hebt geholpen naar hun ervaring. Hoe was de situatie voordat ze bij jou kwam. Wat heb jij gedaan om dit te veranderen en hoe is de situatie nu. Het zijn vragen die een mooi beeld van jouw expertise geven.

Een referentie kan bestaan uit tekst maar video is ook heel krachtig.

Facebookgroep

Een tijdje terug heb ik mijn besloten Facebookgroep opgesteld. Benieuwd naar de voordelen? Dan moet je zeker even het artikel ‘waarom een Facebookgroep ooprichten’ lezen.

Ik vergelijk deze Facebookgroep met de paardrijvereniging waar ik lid van ben. Elke week ga ik naar de club om les te krijgen van mijn instructeur. Elke week wil ik weer wat leren. Daar ga ik thuis mee verder. De club bestaat uit allerlei leden met een eigen paard of pony die erg fanatiek zijn. We hebben allemaal iets gemeens en leren van elkaar. Dat is in de Facebookgroep ook zo. Allemaal willen we online groeien en komen daar om iets te leren, kennis te delen en elkaar te inspireren.

Laat jezelf zien

Dit kun je op twee manieren opvatten.:

1) Aanwezig zijn op sociale media, een website hebben en je sporen achterlaten op internet
2) Jezelf ook echt te laten zien. Verschuil je niet achter je bedrijfsnaam maar laat je gezicht zien

Ik hoop dat je beide doet of in elk geval wilt doen. Mensen moeten weten dat je er bent. Met een website alleen is het niet gedaan. Dan begint het eigenlijk pas. Internet is zo vol en je concurrentie is daar ook aanwezig. En hoe meer jij je laat zien, hoe meer je opvalt.

We zijn steeds meer sociaal ingesteld en doen geen zaken met een bedrijfsnaam. We willen weten wie je bent. Laat jezelf zien. Heb je een foto van jezelf op je website? Straal jij op de sociale media kanalen? Heb je een foto van jezelf in de nieuwsbrief die je naar je klanten verstuurd?

 

Ben je nou ook nieuwsgierig geworden naar mijn Facebookgroep? Word gratis lid en ik kijk uit naar onze leuke gesprekken.